Nove Google zabrane i plan političkog oglašavanja

Objavljeno 24.8.2020. 18:52:45
Nove Google zabrane i plan političkog oglašavanja

Google zabranjuje HFSS (High Fat Sugar Salt) oglase za hranu za mlađe od 18 godina

Google najavljuje da će od 6. oktobra 2020. ograničiti reklamiranje hrane i/ili bezalkoholnih pića s visokim sadržajem masti, soli i šećera u zemljama EU i Velikoj Britaniji na Google-u i preko YouTube kanala. Oglasi se neće prikazivati svim korisnicima mlađim od 18 godina i korisnicima koji nisu prijavljeni na svoje račune.

Najava je to ujedno i pokušaja Google-a u suzbijanju gojaznosti i samim tim povezanih većih rizika od smrtnosti vezanih uz Covid-19.

Google od svih oglašivača traži ispunjavanje izjave o tome da se samostalno izjasne da koriste i vode račune kampanja koji se tiču oglašavanja hrane i piće s visokim sadržajem masti, soli i šećera (HFSS). Takvo samostalno deklariranje obavezno je za sve formate oglasa i oglasna proširenja. Google smatra da oglasi promiču prodaju takvih proizvoda kada se jedan ili više HFSS prehrambeni proizvod, bezalkoholno piće ili obrok promovira na oglasnom prostoru ili na odredišnoj web lokaciji.

HFSS se definiše na temelju Google Nutrition Criteria koji su utvrđeni prema World Federation of Advertisers (WFA) analizi. Ako su proizvodi unutar dopuštenih kriterijuma tu Google neće primenjivati svoju zabranu.

Neki od primera HFSS oglasa hrane i bezalkoholnih pića s visokim sadržajem masti, soli i šećera su:
  • Zaslađena pića (sokovi, čajevi, sportska pića s dodatkom šećera), energetska pića
  • Kolači, peciva, pekarski proizvodi
  • Suvo voće s dodatkom šećera, sirupi
  • Čokoladni namazi, punjene bombone
  • Milkshake-ovi, sladoledi
  • Brza hrana (pizze, hamburgeri, pomfrit)
  • Pržena hrana
  • Pršut, salama, slanina
  • Maslac, sol, zaslađivači (Javorov sirup, med, agava), kokosovo ulje.
Navedeni su samo neki od primera. Međutim, popis je dosta duži i i treba svakako da proverii kriterijum utvrđen prema WFA analizi.

Reakcije su podeljene, ali ono što je za očekivati je da Google od ovakve zabrane neće odustati i da će svakako u oktobru krenuti oglašavanje bez HFSS oglasa.
 

Plan Evropske komisije za oglašavanje političkih kandidata i stranaka

S novim javnim savetovanjem Evropska komisija želi da prikupi mišljenja građana o Akcijskom planu europske demokracije koji uključuje spoljašnje mešanje i manipulisanje e izborima, slobodu medija i borbu protiv dezinformacija.

Glavni cilj ovakvog plana je osigurati zaštitu građana i odgovornost platformi u vezi plasiranja netočnih informacija. Građani trebaju samostalno odlučiti i doneti izbor zašto žele da glasaju za određenog političkog kandidata ili stranku. Takođe, omogućiće se samostalno odlučivanje o brojnim političkim pitanjima bez mešanja i manipulacije.

Cilj je potpuna transparentnost gdje će biti javno objavljeni svi podaci koji su vezani uz takav način oglašavanja.

Saveti koji su predloženi, a tiču se političkog oglašavanja:
  • mikro-ciljanje je prihvatljivo za online politički sadržaj i ne sme se ograničiti. Svako takvo oglašavanje povezano je s GDPR-om te se ne smeju javno objavljivati informacije i podaci građana
  • potrebno je pridržavati se svih standarda i pravila koja se provode diljem EU te nacionalnih regulatora povezanih s političkim kontekstom i takvim načinom oglašavanja
  • širenje dezinformacija treba jasno razlikovati od komercijalne komunikacije jer dezinformacija sama po sebi nije nezakonita
  • mere koje se trebaju poduzeti za webove kojima je cilj širenje dezinformacija:
  • crne liste i uklanjanje oglasa,
  • crne liste i privremena obustava ad accounta
  • sive liste koje daju mogućnost oglašivačima da selektivno isključe webove koje šire dezinformacije
  • blokiranje ad accounta
  • osiguranje sistemskog nadzora webova koje pružaju oglasni prostor i ograničavaju postavljanje oglasa samo na webove koji se smatraju pouzdanima (whitelist pristup)
  • osiguranje transparentnosti platformi u odnosu na oglašivače i osiguranje potvrde treće strane.

Primarni cilj ovog plana je zaštita svih klijenata i korisnika i čuvanje poverljivih podataka. Potrebno je izbegavati prikazivanje oglasa koji se veže uz dezinformacijskih sadržaj.
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM