SEO i JavaScript: Top 6 stvari koje bi vam značile da znate
Kako se online svet i web stranice razvijaju, tako se pojavljuje i sve veća potražnja za modernim interaktivnim web sajtovima.
Pa i sami vidite da statičan sadržaj, statične fotografije, statične ikonice i statična pozadina web stranice danas više nisu “must have” kao što je to nekad bilo. Iako se doduše još uvek ceni minimalizam, sve je manje onih koji žele da taj minimalizam ostave jednostavnim pa često odluče da ga “začine” prelivanjem pozadinskih boja, animacijom CTA dugmića pa i iskakanjem uvećanih fotografija klikom na fotografiju proizvoda.
U prevodu to znači da je JavaScript sve prisutniji - onaj “ozloglašeni” skriptni jezik kojeg smo svi u velikom luku do nedavno zaobilazili jer nam je tako veliki Google naredio. Naravno, popularnost JavaScripta nosi sa sobom veliki upitnik nad glavom svih SEO freakova jer glavno pitanje je sledeće: Kako JavaScript da pretvorite u SEO i Google friendly sajt?
Google se nekada davno nije mogao ni približiti JavaScriptu kako bi ga indeksirao i pohranio u svoju svetsku biblioteku web sajtova. Naime, Google nije htio da gubi vreme na indeksiranje dinamičkog sadržaja, pa se više fokusirao na indeksiranje statičnog sadržaja poput HTML-a i CSS-a.
Već od 2014. godine, Google je shvatio da se i on mora prilagoditi novim trendovima te je odlučio da unapredi postojeći algoritam kako bi mogao da indeksira, toliko za njega prezahtevan, dinamički sadržaj.
Iako je Google najbolji online pretraživač kad je u pitanju učitavanje JavaScripta, drugi se pretraživači još uvek bore sa njim. Dobro što smo u Srbiji svi slepi obozavaoci Googlea, pa ne morate razmišljati o tom malom problemčiću.
Najpopularniji pretraživači i navike korisnika: Ultimativni vodič: Optimizacija za pretraživače za početnike
Postoje 3 razloga za brigu oko JavaScript na vašem sajtu:
Ako pretraživačima blokirate indeksiranje JavaScripta, oni neće iskusiti pravi doživljaj web sajta.
Da bi bili sigurni da Google web stranicu vidi u pravom svetlu, idite u Google Search Console i dohvatite sajt kao Google (Fetch as Google).
Iako će se i na taj način URL adrese moći pronaći i indeksirati (pomoću linkova u JavaScript kodu ili XML Sitemapu), one neće biti povezane s glavnom navigacijom web sajta.
Unutrašnje povezivanje pomoću “a hrefs” taga, daje pretraživačima najmoćniji doživljaj kompletne arhitekture web sajta i važnost pojedinog online sadržaja.
Nova Google Search Console: 4 novih značajnosti Ultimativni vodič: Optimizacija za pretraživače za početnike
Kada surfujete internetom, vaš web preglednik (Chrome, Firefox, Opera...), preuzima sve resurse (slike, skripte, stilizaciju web sajta -CSS) kako bi krajnjem korisniku prikazao renderirani prikaz određene web stranice. Ali, Googlebot radi malo drugačije od web preglednika.
Cilj mu je indeksiranje celog interneta i dohvaćanje samo vrednih resursa. World Wide Web (svetska mreža) je i svetski velika pa da bi Google stigao sve indeksirati, on mora optimizirati svoje Googlebotove. Zbog toga Googleboti ponekad ne posećuju sve stranice koje webmasteri žele, a renderiraju samo one delove stranice koje im se čine najvažnijim za pravi korisnički doživljaj.
Ako na web sajtu imate imalo JavaScript skriptnog jezika (kojeg danas, zapravo, teško da možete da izbegnete), morali bi da budete svesni nekoliko Googleovih ograničenja. Na primer, najvažnija prepreka je web preglednik.
Iako pojedinci redovito ažuriraju web preglednik na najnoviju verziju, Googlebot to ne radi! Od 2015. godine pa sve do nedavno, koristio je preglednik Chrome 41 verziju dok su se usporedo informatička tehnologija i JavaScript razvijali brzinom munje.
Tek je 27.4.2018 godine, Googlebot odlučio da upotreblja Chrome 64 verziju sa kojom:
Dakle, treba biti na oprezu koje moderne karakteristike upotrebljavate u JavaScriptu jer iako se Googlebot modernizovao, pojedini korisnici se najverojatnije nisu.
Ako ćemo da budemo realni, ko prati nove update-ove browsera? Većina online korisnika verovatno još uvek koristi starije verzije browsera pa su veliki izgledi da se njima pojedini efekti i JavaScript odlike neće videti.
U nekim je slučajevima pametnije ostati jednostavan ili znati prilagoditi se ograničenjima. Naime, želite li da se moderne odlike JavaScripta vide u svim browserima, potrebno je degradirati JavaScript. Što to znači? Kako bi bili sigurni da se sve JavaScript karakteristike pojavljuju u svim verzijama internet preglednika, potrebno je na svim preglednicama te karakteristike testirati.
Ako su pojedine značajke blokirane, tada browseru morate ponuditi zameničku karakteristiku koju on podržava (polyfill).
Mnoga SEO istraživanja pokazuju da će Google čekati otprilike 5 sekundi da se stranica učita i da dobije skriptu.
Ako je web stranica prilično spora, možete izgubiti mnogo toga:
Ako korisnici žele ići na početnu stranicu, oni niti ne moraju preuzimati kodove koji čine celo web mesto, već samo one elemente koji čine početnu stranicu.
Proverite da je li vaš sajt dovoljno brz i nemojte dodatno otežavati posao Googlebotova :)
S obzirom na to da se u poslenje vreme pokušava što više ubrzati brzina učitavanja stranica na mobilnim uređajima, neki će developeri posegnuti za opcijom smanjivanja JavaScript koda za mobilnu verziju web sajta.
S obzirom na to da je Google na sve mislio, kreirao je tri konfiguracije pomoću kojih se JavaScript može poslužiti i na mobilnoj verziji web sajta:
Pa i sami vidite da statičan sadržaj, statične fotografije, statične ikonice i statična pozadina web stranice danas više nisu “must have” kao što je to nekad bilo. Iako se doduše još uvek ceni minimalizam, sve je manje onih koji žele da taj minimalizam ostave jednostavnim pa često odluče da ga “začine” prelivanjem pozadinskih boja, animacijom CTA dugmića pa i iskakanjem uvećanih fotografija klikom na fotografiju proizvoda.
U prevodu to znači da je JavaScript sve prisutniji - onaj “ozloglašeni” skriptni jezik kojeg smo svi u velikom luku do nedavno zaobilazili jer nam je tako veliki Google naredio. Naravno, popularnost JavaScripta nosi sa sobom veliki upitnik nad glavom svih SEO freakova jer glavno pitanje je sledeće: Kako JavaScript da pretvorite u SEO i Google friendly sajt?
Za početak, šta je to JavaScript?
JavaScript je najpopularniji skriptni jezik kojeg podržavaju svi poznatiji internet pretraživači (Chrome, Mozilla, Firefox, Opera, pa čak i zapostavljeni Internet Explorer) i radi ruku pod ruku s HTML-om i CSS-om. A gde je čije mesto?- HTML: Hypertext Markup Language služi kao osnova, baza, organizator sadržaja na web stranici. HTML u biti predstavlja strukturu web stranice (H1, H2, H3 naslovi, bulleti, odlomci...)
- CSS: Cascading Style Sheets daje golom tekstu stil, dizajn i glamur. CSS je sama vizualna prezentacija web sajta.
- JavaScript: JavaScript daje interaktivnost i dinamičnost web stranice (padajući izbornik, animacija dugmića i svi elementi koji imaju veze s interakcijom korisnika s web stranicom),U stvari, daje stranici ličnost :) Final touch!
Može li Google da indeksira i prikazuje JavaScript?
Google se nekada davno nije mogao ni približiti JavaScriptu kako bi ga indeksirao i pohranio u svoju svetsku biblioteku web sajtova. Naime, Google nije htio da gubi vreme na indeksiranje dinamičkog sadržaja, pa se više fokusirao na indeksiranje statičnog sadržaja poput HTML-a i CSS-a.
Već od 2014. godine, Google je shvatio da se i on mora prilagoditi novim trendovima te je odlučio da unapredi postojeći algoritam kako bi mogao da indeksira, toliko za njega prezahtevan, dinamički sadržaj.
Iako je Google najbolji online pretraživač kad je u pitanju učitavanje JavaScripta, drugi se pretraživači još uvek bore sa njim. Dobro što smo u Srbiji svi slepi obozavaoci Googlea, pa ne morate razmišljati o tom malom problemčiću.
Najpopularniji pretraživači i navike korisnika: Ultimativni vodič: Optimizacija za pretraživače za početnike
Zašto JavaScript može biti pravi izazov za SEO?
Najpopularniji pretraživači i navike korisnika: Ultimativni vodič: Optimizacija za pretraživače
Postoje 3 razloga za brigu oko JavaScript na vašem sajtu:
- 1. Indeksiranje: sposobnost Google botova da indeksiraju web stranicu. Na primer, ponekad se dogoditi da developeri slučajno blokiraju indeksiranje JavaScripta, dok je češći slučaj pogrešno unutrašnje povezivanje (internal linking).
- 2. Dostupnost: sposobnost Google botova da pristupe informacijama i analiziraju sadržaj. Na primer, ako se na web stranici nalazi zahtevan JavaScript od kojeg se skoro pa celi UX (user experience) sastoji, Google će teško učitati sve elemente. Isto tako, ako se u nekim delovima JavaScripta dogode slučajne greške, Google pojedine elemente web sajtova neće učitati.
- 3. Način i tok rendesiranja web sajta: elementi se učitavaju skladno sa njihovim položajem u HTML kodu što znači da ako na samom vrhu koda imate datoteku zahtevnog kapaciteta, online preglednik će prvo nju učitati. Koncept Googleovog renderiranja web sajta zapravo počiva na tome da učitava elemente od početka prema kraju HTML koda.
1. Nikako nemojte da blokirate JavaScript od indeksiranja
Ako pretraživačima blokirate indeksiranje JavaScripta, oni neće iskusiti pravi doživljaj web sajta.
Da bi bili sigurni da Google web stranicu vidi u pravom svetlu, idite u Google Search Console i dohvatite sajt kao Google (Fetch as Google).
2. Unutrašnje povezivanje nikako nemojte da provodite pomoću JavaScripta
Unutrašnje povezivanje sadržaja treba provesti redovnim oznakama unutar HTML-a ili DOM-a (pomoću HTML oznake a hrefs = “www.imestranice.rs). Pod tim mislimo da bi morali da izbegnemo upotrebu onclick eventsa (onclick događaja) kao zamenu za unutrašnje linkovanje.Iako će se i na taj način URL adrese moći pronaći i indeksirati (pomoću linkova u JavaScript kodu ili XML Sitemapu), one neće biti povezane s glavnom navigacijom web sajta.
Unutrašnje povezivanje pomoću “a hrefs” taga, daje pretraživačima najmoćniji doživljaj kompletne arhitekture web sajta i važnost pojedinog online sadržaja.
Nova Google Search Console: 4 novih značajnosti Ultimativni vodič: Optimizacija za pretraživače za početnike
3. Googleboti se ne ponašaju kao pravi web preglednici
Kada surfujete internetom, vaš web preglednik (Chrome, Firefox, Opera...), preuzima sve resurse (slike, skripte, stilizaciju web sajta -CSS) kako bi krajnjem korisniku prikazao renderirani prikaz određene web stranice. Ali, Googlebot radi malo drugačije od web preglednika.
Cilj mu je indeksiranje celog interneta i dohvaćanje samo vrednih resursa. World Wide Web (svetska mreža) je i svetski velika pa da bi Google stigao sve indeksirati, on mora optimizirati svoje Googlebotove. Zbog toga Googleboti ponekad ne posećuju sve stranice koje webmasteri žele, a renderiraju samo one delove stranice koje im se čine najvažnijim za pravi korisnički doživljaj.
4. Google ima tehnička ograničenja po pitanju indeksiranja JavaScripta
Ako na web sajtu imate imalo JavaScript skriptnog jezika (kojeg danas, zapravo, teško da možete da izbegnete), morali bi da budete svesni nekoliko Googleovih ograničenja. Na primer, najvažnija prepreka je web preglednik.
Iako pojedinci redovito ažuriraju web preglednik na najnoviju verziju, Googlebot to ne radi! Od 2015. godine pa sve do nedavno, koristio je preglednik Chrome 41 verziju dok su se usporedo informatička tehnologija i JavaScript razvijali brzinom munje.
Tek je 27.4.2018 godine, Googlebot odlučio da upotreblja Chrome 64 verziju sa kojom:
- podržava JavaScripta ES6 kojeg je do sada delimično podržavao
- omogućuje prikaz interfejsa kao što su IndexedDB i WebSQL
Dakle, treba biti na oprezu koje moderne karakteristike upotrebljavate u JavaScriptu jer iako se Googlebot modernizovao, pojedini korisnici se najverojatnije nisu.
Ako ćemo da budemo realni, ko prati nove update-ove browsera? Većina online korisnika verovatno još uvek koristi starije verzije browsera pa su veliki izgledi da se njima pojedini efekti i JavaScript odlike neće videti.
U nekim je slučajevima pametnije ostati jednostavan ili znati prilagoditi se ograničenjima. Naime, želite li da se moderne odlike JavaScripta vide u svim browserima, potrebno je degradirati JavaScript. Što to znači? Kako bi bili sigurni da se sve JavaScript karakteristike pojavljuju u svim verzijama internet preglednika, potrebno je na svim preglednicama te karakteristike testirati.
Ako su pojedine značajke blokirane, tada browseru morate ponuditi zameničku karakteristiku koju on podržava (polyfill).
5. Imajte na umu Googleovo pravilo od 5 sekundi
Mnoga SEO istraživanja pokazuju da će Google čekati otprilike 5 sekundi da se stranica učita i da dobije skriptu.
Ako je web stranica prilično spora, možete izgubiti mnogo toga:
- online korisnici će biti ljuti i napustiće stranicu
- spora stranica može usporiti njeno indeksiranje
- spora stranica može dobiti crveni karton od Googlea zbog čega je on neće uopšte ili će je ređe prikazivati u online rezultatima pretraživanja
Ako korisnici žele ići na početnu stranicu, oni niti ne moraju preuzimati kodove koji čine celo web mesto, već samo one elemente koji čine početnu stranicu.
Proverite da je li vaš sajt dovoljno brz i nemojte dodatno otežavati posao Googlebotova :)
6. Nemojte da verujete mitu da mobilni interfejs ne voli JavaScript
S obzirom na to da se u poslenje vreme pokušava što više ubrzati brzina učitavanja stranica na mobilnim uređajima, neki će developeri posegnuti za opcijom smanjivanja JavaScript koda za mobilnu verziju web sajta.
S obzirom na to da je Google na sve mislio, kreirao je tri konfiguracije pomoću kojih se JavaScript može poslužiti i na mobilnoj verziji web sajta:
- JavaScript prilagodljiva konfiguracija. Poslužuje se isti HTML, CSS i JavaScript no renderiranje zavisi od vrste uređaja
- Kombinovane konfiguracije za detekciju. Upotrebljavaju JavaScript u kombinaciji s detekcijom uređaja kako bi online sadržaj mogli prilagoditi vrsti uređaja
- Dinamički polužena JavaScript konfiguracija. Poslužuje isti HTML, no JavaScript se menja na temelju URL adresa.
Blog meni
SEO - zadnji postovi