Želite da imate bolju poziciju na Googleu? Evo SEO liste za kvalitetnu optimizaciju!

Objavljeno 26.8.2019. 12:00:40
Želite da imate bolju poziciju na Googleu? Evo SEO liste za kvalitetnu optimizaciju!
SEO, optimizacija za pretraživače, SERP, Google rezultati, organski promet…. Sigurno ste već čuli za većinu ovih pojmova. Nego znate li šta oni znače? Ili bolje pitanje - znate li čemu SEO uopšte služi?


Da… organski promet. Super! Osim što bi SEO mogli definisati kao skup tehnika kojima se web stranice bolje rangiraju unutar Google rezultata pretraživanja, SEO je mnogo više od toga. Kvalitetan SEO je, moglo bi se reći, JEDINI RAZLOG zbog kojeg vas online korisnici pronalaze i odlučuju da posete vašu web stranicu ili online trgovinu. 

Evo odličnog primera!

Na kafi ste s prijateljima i na temu dođu pločice za kupatilo. Odlična tematika jer upravo renovirate kupatilo. Brže bolje vadite mobitel i počnete guglati najbolje pločice za kupatilo. Prošvrljate po prvoj stranici rezultata pretraživanja i upadne vam u oko slika pločica koje bi idealno pristajale vašem kupatilu. Kliknete na rezultat i bookmarkate ga za posle kako bi mogli malo bolje proučiti online trgovinu i, vrlo verovatno, kupiti te pločice. Da se XY stranica nije našla među prvim rezultatima pretraživanja, teško da bi je uopšte primetili. 

Nakon ovog primera, razmislite koliko često ste se našli u situaciji da ste izvadili mobilni kako bi pronašli neku informaciju na internetu? Verujemo da vrlo često. Vi ste sasvim uobičajan korisnik koji se služi pretraživačem na internetu kako bi pronašao odgovore na svoja pitanja. No jeste li se ikada zapitali kako Google određuje kojim će redosledom prikazivati rezultate? Odgovor je u optimizaciji za pretraživače

Optimizacija za pretraživače je dugoročan proces kojem treba pristupiti vrlo oprezno, pametno i strateški jer na temelju određenih elemenata, Google odlučuje jeste li zaslužili da se pojavite na prvoj stranici rezultata pretraživanja ili niste. 
 

Najbolje prakse i metode optimizacije za pretraživače


Imate web stranicu ili web shop koji su prepuni različitim sadržajem. Na primer, lista celokupne online ponude, slike i opisi proizvoda, sadržaj koji opisuje vašu firmu, vaše usluge, blogovi,... ma ima toga!

Konstantno se trudite da stvarate novi sadržaj jer ste pročitali da to Google voli, no ipak vas nema nigde na Googleu. Razlog tome je što niste optimizirali online sadržaj. Bez optimizacije, Google (što znači da ni korisnici), neće videti vaš sadržaj kojeg s mukom stvarate. 

Potrebna vam je osnovna optimizacija stranica. Kažemo osnovna, jer se celokupna optimizacija stranice sastoji od više preko 200 elemenata koji utiču na njeno pozicioniranje. Ovih nekoliko koje ćemo nabrojati su “MUST HAVE” želite li biti u istom rangu s najjačom konkurencijom, pa se zato smatraju i najboljom praksom za optimizaciju stranica.
 

1. Meta oznake (meta tagovi)


Meta oznake su isečci teksta koji opisuju sadržaj stranice. Meta oznake se ne pojavljuju na samoj stranici već u kôdu stranice te olakšavaju pretraživačima da razumeju o čemu se na stranici zapravo radi.

Meta oznake postoje samo u HTML-u te se obično nalaze u “glavi” stranice, pa su vidljive samo pretraživačima. Postoje četiri glavne vrste meta oznaka koje vredi koristiti i koje će vam pomoći u povećanju online prometa. Moramo napomenuti da postoji više od četiri vrste meta oznaka, no nisu toliko relevantne za samu poziciju.
 

Naslovna oznaka (title tag)


Naslovna oznaka je jedna od prvih stvari koje korisnici vide u rezultatima pretraživanja (SERP-u). Google taj tekst vidi kao naslov vaše stranice (plavi tekst). Tekst se takođe vidi na traci web pretraživača i na društvenim mrežama kada neko odluči da podeli vašu stranicu ili blog.

Naslovna oznaka mora: biti jasna, opisna, imati ključnu reč i ne biti duža od 60 znakova uključujući razmake.

 

Meta opisi (meta description)


Meta opis objašnjava pretraživačima i online korisnicima o čemu se radi na samoj stranici. Važno je napomenuti da se meta opisi ne prikazuju uvek u rezultatima pretraživanja jer Google često sam odabire što će prikazati za sam opis stranice. Takođe, ključne reči u meta opisima ne utiču direktno na samo rangiranje stranice, no kvalitetan meta opis može privući online korisnike da kliknu na vaš rezultat.

Meta opisi moraju biti opisni i biti unutar 100-160 znakova uključujući razmake.

 

Meta Robots atributi


Meta Robots atributom govorite Googleu šta želite da učini s vašim stranicama. Ova meta oznaka ima sličnu svrhu kao i robots.txt. Uopšteno se koristi za sprečavanje indeksiranja pojedinačnih stranica na pretraživaču, dok će robots.txt da spreči indeksiranje cele web lokacije ili dela web lokacije.
  • index/noindex - pokazuje Google robotima želite li stranicu prikazati u rezultatima traženja ili ne
  • follow/nofollow - govori Google robotima što učiniti s linkovima na web stranicama - trebaju li im verovati i slediti ih na sledeću stranicu ili ne.
 

Meta vrsta sadržaja (meta content type)


Ova je oznaka potrebna za definisanje skupa znakova koje upotrebljavate na stranici i treba biti prisutna na svakoj stranici. Njezino izostavljanje može uticati na to kako se stranica prikazuje na web pretraživaču. 
 

2. Optimizacija slika




Google ne može videti što se nalazi na slici pa mu pomoću alt tagova i opisa objašnjavamo o čemu se radi.

Optimizacija slika uključuje:
 
  • Veličina slike: Mislimo na kapacitet slike. Ona mora biti što manja, ali ne sme da izgubi kvalitet.
  • Format slike:  Preporučuju se formati JPEG, GIF, BMP i PNG.
  • Odabir imena: ime slike mora biti opisno te je dobro koristiti ključne reči. Na primer, umesto IMG0001.jpg imenujte sliku crvena-kratka-majica-zenski-model.jpg
  • Alt Tag: Pri opisu slike koristite relevantne ključne reči.
 

3. Heading tagovi (H1, H2, H3)


H tagovima (od H1 do H6) se govori Googleu o čemu se radi na stranici te mu oni pomažu da lakše otkrije što je najbitnije na stranici

Na stranici se preporučuje imati samo jednu H1 oznaku jer je to ipak naslov cele strance. Ispod H1 idu H2, H3, i tako dalje oznake u koje bi trebali uključiti ključne reči.

 

4. Struktura URL adrese





URL web mesta funkcioniše kao adresa stanovanja na webu. To je najispravniji način na koji će neko da poseti web stranicu, a sama struktura URL adrese utče na poziciju u Google rezultatima pretraživanja

URL adresa uvek počinje s domenom vašeg celog web mesta, npr. www.moje-web-mesto.rs, a ono što želite definisati je ono što sledi iza domene. URL adresa mora prikazivati arhitekturu web mesta te mora pomoći korisnicima da lociraju gde se trenutno nalaze. 

URL adresa bi trebala izgledati otprilike ovako:

https://www.moje-web-mesto.rs/kategorija-kljucna-rec-/podkategorija-kljucna-rec/glavna-kljucna-rec/ID-broj

Kvalitetna URL adresa sadrži:
  • ključne reči
  • ne ponavljajuće pojmove .../majice/zene-majice/kratke-zene-majice/crvene-kratke-zene-majice
  • sve pojmove napisane malim početnim slovom
  • crtice za razdvajanje reči; URL-ovi ne smiju imati povlake, razmake ili druge znakove za razdvajanje reči.

Canonical oznake su vrlo koristan kôd kada imate više verzija onoga što je u stvari ista stranica. 

Na primer, kada radite sa sličnim sadržajem na stranicama unutar celog web mesta, canonical oznakama govorite Googleu koju verziju stranice treba prioritizovati i prikazivati je u rezultatima pretraživanja.

 

6. Paginacija stranica


Paginacija se u većini slučajeva koristi kada na jednoj stranici postoji veliki broj proizvoda ili sadržaja koje bi teško bilo prikazati na jednoj stranici. Kod paginacije se najpre određuje broj sadržaja koji će biti prikazan na jednoj stranici.

Na stranice paginacije potrebno je postaviti atribute rel=prev i rel=next, no prva stranica ne treba imati rel=prev (jer nema stranice koja joj prethodi), dok zadnja stranica ne trebati imati rel=next. 


Ove atribute važno je postaviti kako bi Google znao da su stranice međusobno povezane.
 

7. 404 stranice - stranica nije pronađena


Greška 404 je zapravo nepostojeća stranica.

Može se dogoditi u slučaju da ste napravili redizajn web mesta, promenili strukturu web mesta, izbrisali neku od stranica ili nešto treće. 

Iako ovu najčešću grešku na internetu Google ne smatra fatalnom greškom, greška 404 može negativno uticati na vašu poziciju. Na primer, postoje li linkovi s drugih web mesta koji vode na vaše stare URL adrese, sada su bezvredni. Ovim linkovima ne poboljšavate korisničko iskustvo ni sam PageRank, pa vaša SEO pozicija ide ravno prema dole.

Kako bi rešili problem s 404 stranicama, najbolje je napraviti redirekciju na postojeće web stranice koje su sadržajem relevantne s nepostojećom stranicom.
 

8. Mapa internet stranice (XML sitemap)





Pretraživači bi u svakom trenutku morali da znaju šta se događa na vašem web mestu. To je moguće uz pomoć mapa internet stranice (XML sitemapa).


XML sitemapa je popis URL adresa celog web mesta za koje želite da ih Google indeksuje i prikazuje u rezultatima pretraživanja. 


Sitemapa ima dve svrhe:
 
  • pretraživači lakše pronalaze stranice vašeg web mesta
  • pretraživači mogu da koristite sitemapu kao referencu pri odabiru kanonskih URL adresa na web mestu.
Iz SEO pogleda, u sitamapi bi se trebale nalaziti web stranice koje želite prikazati u rezultatima pretraživanja. Takođe, vodite računa da vaša sitemapa bude uvek ažurna (na primer ako obrišete neku stranicu ili dodate novu, da se u sitemapi ista obriše ili doda).

Sitemapu bi svakako trebali da dodate u Google Search Console, odakle možete pratiti tok indeksovanja stranice i videti greške prilikom indeksovanja.
 

 9. Strukturisani podaci (schema.org)


Strukturisani podaci omogućavaju Googleu da poboljša sadržaj na web stranici. To je standardizovani popis atributa i kategorija koji se koriste za opisivanje sadržaja na web stranici. Da bi ih pretraživači mogli da pročitataju i upotrebe, koristi se schema.org organizacija osnovana od strane Googlea, Microsofta, Yahooa i Yandexa. 

Strukturisanim podacima organizujete sadržaj na web stranici tako da ako guglate pojam “SEO blogovi”, uz rezultat određene stranice će vam doći lista blogova koji obrađuju SEO tematiku. 

Strukturisani podaci odličan su način za prilagođavanje sadržaja za pretraživače, što može indirektno uticati na rangiranje pretraživanja.

 

10.  Postojanje višejezičnosti - hreflang oznaka


U slučaju da je vaša stranica višejezična, morali bi da koriste hreflang oznake. Oznaka hreflang govori Googleu na kojem je jeziku napisan sadržaj na određenoj stranici tako da Google može znati koju verziju stranice mora prikazati korisniku koji pretražuje na određenom jeziku. 


Hreflang oznaku možete smestiti u zaglavlje HTTP-a, sitemapu ili on-page markup. Koristite samo jednu od tih lokacija.

 

11. Ostali elementi koji utiču na SEO poziciju web stranice



 
  • HTTPS: HTTPS je HTTP protokol s ugrađenom zaštitom. Zaštita je u obliku kriptografskih protokola TLS/SSL koji osiguravaju kriptiranje podataka i sigurnu komunikaciju između pretraživača i servera. One stranice koje nemaju HTTPS protokol su označene kao nesigurne i Google će ih teže prikazivati u prvim rezultatima pretrage zbog toga što sigurnost stranice predstavlja ranking faktor. 
  • Brzina učitavanja web stranice: Osim što je jedan od ključnih faktora koje Google uzima u obzir prilikom rangiranja stranica, brzina učitavanja takođe utiče i na ponašanje korisnika. Ako se stranica učitavanja duže od 5 sekundi, 74% posetitelja će odustati od nje. Da bi povećali brzinu, potrebno je smanjiti veličinu slika ili ukloniti nepotrebne, te ukloniti sve nepotrebne pluginove.
  • Responzivnost stranice. Više ne vredi ona Mobile First već Mobile Only Index! Jedno od najvažnijih Googleovih pravila je da trebate prilagoditi web stranicu mobilnim uređajima. U protivnom će je smestiti na nižu poziciju u rezultatima pretraživanja jer takve stranice ne osiguravaju pozitivno korisničko iskustvo. Responzivan dizajn se prilagođava uređaju korisnika, tj. Veličini zaslona te tako povećava pozitivno korisničko iskustvo jer stranica postaje preglednija. 

Naša lista najvažnijih elemenata za SEO analizu web stranice je gotova! Nadamo se da smo vam uspeli pomoći i da ćete čim stignete proveriti kako stoji vaša web stranica ili shop. Imate li dodatnih pitanja ili radije želite SEO optimizaciju prepustiti rukama stručnjaka, slobodno se javite :)








 
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM
  • FB
  • Facebook Certified Planning Professional Badge