Kako razumeti Google i rangiranje web stranice?

Objavljeno 26.9.2022 11:14:25
Kako razumeti Google i rangiranje web stranice?
Ako se vratimo malo u prošlost i spomenemo ćinioce koji su unatrag 10-ak godina bili značajni za SEO nailazimo na činioce koji su i danas aktivni:
  • procena da li je stranica relevantna za određeni pojam
  • upotreba ključnih reči
  • autoritet stranice koji se procenjivao prema broju linkova koji su vodili do web stranice
 
Koje je bilo rešenje? Upotreba ključnih reči na stranici i “bidovanje” veza.

Podaci govore o tome kako sadržaj koji je nastao i pre nekoliko godina još uvek stiče nove linkove. Nastankom novog sadržaja, često se interlink-ovima vraćamo na “stari” sadržaj. Takođe, broj ključnih reči koje su se dobro rangirale neprestano je rastao, a zatim prestao. Šta se dogodilo? Stranica se za te ključne reči plasirala jako visoko i postala dovoljno jaka i došla na vrh organskih rezultata pretraživanja. Zbog toga, stvaranje dodatnih interlink-ova do same web stranice ne donosi bolje rangiranje za više ključnih reči i ne doprinosi porastu saobraćaja putem organskih rezultata pretraživanja.
  
  

Osnove SEO-a



  
Danas se i dalje primjenjuju sve osnove SEO-a:
  • ključne riječi
  • linkovi
  • tehnički SEO
koji su još uvek neophodni za postizanje dobrog rezultata u određenoj industriji. Međutim, postoje i drugi činioci na koje se morate usresrediti. Dolazi do masivne SEO evolucije gde se navodi da je Google samo prošle godine napravio blizu 4000 poboljšanja svojih rezultata i gotovo 45 000 različitih eksperimenata.
  
 

Google-ov cilj: postići najbolje rezultate

 
Šta tačno ovo znači? Šta znači postići najbolje rezultate? Trebalo bi da razmislimo šta je Google-ov stvarni cilj.

Oni žele da budu Vaš portal na Internetu. Žele da korisnikovo web iskustvo započne Google pretraživanjem, a korisnik će dalje nastaviti to da čine ako bude zadovoljan rezultatima koje vidi i stranicama koje klikne. Ako Google pošalje korisnika na savršenu web stranicu koja odgovara njegovom upitu, to je zadovoljavajuće iskustvo koje se dobro odražava na Google. Sa druge strane, ako pošalje na neodgovarajuću stranicu tada je korisnik nezadovoljan i stiče loše iskustvo sa upotrebom Google-a.

Stoga je zanimljivo pitati: "Kako da Google to izbegne i šta predstavlja loše korisničko iskustvo?"

Postoje neke očite stvari, poput stranice koja sadrži zlonamerni softver ili dolazak na stranicu gde su slike lošeg kvaliteta, stranica je spora, nema proizvoda na zalihama i sl. Upravo to su stranice koje Google ne želi da uključi u svoje rezultate.

I uvek su bili dobri u pronalaženju takvih stranica. Pre više od 10 godina Google je testirao brzine web stranica i prema tome pravio lestvice. Takođe, ako bi na web mestu uočio zlonamerni softver ili virus, privremeno bi ga uklonio iz rezultata pretraživanja.

Pokušali su i sa više činioca utemeljenih na mišljenju korisnika koji su popunjavali anketu o zadovoljstvu dobijenih rezultata i posetom web mestu. Tako su znali da li funkcioniše njihov algoritam i dovodi li do korisnikova pozitivnog iskustva.

Nakon toga, sledilo je Google-ovo učenje u pozadini u ogromnim razmerama jer smo svesni svi koliko podataka Google poseduje.
  
Pogledajmo šta to još Google razmatra prilikom rangiranja:
  
  • CTR - click-through rate
Evo jednog zanimljivog primera. Prosečna stopa kliktanja, recimo da Google zna, za svaku poziciju u rezultatima pretraživanja je npr. 30% ljudi klikne na prvi rezultat, 22% ljudi klikne na rezultat broj dva, a 5% ljudi klikne na rezultate ispod šeste pozicije, itd.

I onda se dogodi situacija da za određenu ključnu reč Google primeti da rezultat broj šest dobija 12% klikova. Očigledno je da se nešto tamo događa. Bez obzira na razlog zašto je to tako, Google bi mogao zadovoljiti svoje korisnike stavivši rezultat više na lestvici. Pretpostavlja se da je na šestom rezultatu pretrage nešto što zanima korisnike i nešto što ljudi žele i zato dolazi do potrebe da se taj rezultat rangira više. Tako Google funkcioniše.
 
  • "Pogo lepljenje" - "Pogo sticking"
Evo još jednog primera. Korisnik pretražuje i zatim klikne na rezultat. Nakon nekoliko sekundi gledajući stranicu shvati da mu se ne sviđa, pa klikne dugme Nazad i odabere drugi rezultat. Recimo da mu se ni taj rezultat ne sviđa pa klikne nazad i odabere treći rezultat. Na trećem rezultatu ostaje i koristi tu stranicu. Zamislite da je mnogo korisnika napravilo istu stvar. Da smo Google, kad bismo videli da se to događa, to bi bio prilično jak pokazatelj da je treći rezultat ono što zapravo zadovoljava korisnike i verovatno zaslužuje rangiranje puno više.
  
  • Zadovoljstvo korisnika: usavršavanje
Korisnici usavršavaju svoju pretragu. Pokušaju da ukucaju nešto drugo, a zatim pronađu ono što žele na drugi upit. Ako previše ljudi nije zadovoljno bilo kojim od rezultata na prvoj stranici, to je verovatno znak da je potrebno napraviti prilično ozbiljnu promenu u tom SERP-u ili da je potrebno “pogurati” korisnike da umesto toga naprave drugi upit.
  
  • Google-ov razvoj mašinskim učenjem
Google-ove masovne analize olakšane su pojavom mašinskog učenja. Ide se toliko daleko da se čak dolazi do toga da Google prepravljaju kao kompaniju "pre svega za mašinsko učenje".
  
  

Šta sada vidimo?
 

Navodimo dva određena moderna faktora rangiranja koje i ako se bavite SEO-om ili digitalnim marketingom ili radite na web stranici, možete početi da razmatrate već danas.

  
1. Signali korisnika

Način na koji korisnici komuniciraju sa rezultatima, šta klikaju i kako stupaju u interakciju sa stranicama koje pronađu.

 
2. Angažman korisnika

Zamislimo da započinjete pretragu na Google-u. Ukucate svoj upit i evo rezultata. Evo jedne stranice rezultata, pa evo druge stranice rezultata. Nakon mnogo vremena, gotovo da niko više nema tendenciju klikati.

Sada razmislimo o tome koliko Google ima podataka o načinu interakcije ljudi sa tim rezultatima pretraživanja. Na naslovnoj vide puno toga šta se događa i mogu videti trendove. Puno je klikova. Mogu videti na šta ljudi troše vreme ili gde se zadržavaju. Na drugoj stranici i šire događa se vrlo malo angažmana korisnika pa je vrlo malo i relevantnih podataka koje Google može koristiti.

Jasno je da web stranice na prvoj stranici rezultata pretraživanja imaju više linkova nego na drugim stranicama. Tu dolazimo do toga da Vam trebaju osnove SEO-a da biste se uopšte postavili na prvu stranicu. Google će Vas razmotriti za prvu stranicu rezultata ako imate dovoljno dobar SEO i ako imate dovoljno linkova.

Jasno je da kad svi ti korisnički podaci postoje. Kada Google zna gde klikćete i kako ljudi stupaju u interakciju sa web lokacijom, to su merni podaci koje će Google koristiti kao faktor rangiranja. U situacijama kada nema puno korisničkih podataka, rangiranje se više određuje mernim podacima veza i zato dublje u rezultatima vidimo da su veze više prateći faktor.

Na sličan način možemo posmatrati ključne reči, od vrlo popularnih pojmova do pojmova koji se vrlo retko traže. “Glavni” pojmovi imaju mnogo korisnika koji ih pretražuju, tako da Google ima puno korisničkih podataka kako bi mogao da proceni gde korisnici klikću. Za “slabije” pojmove koji dobijaju samo nekoliko pretraživanja svakog meseca jednostavno nemaju toliko podataka.

I opet, ono što se vidi je da popularni, konkurentni uslovi, gde se događa puno pretraživanja, Google procenjuje kao bolju web lokaciju sa boljim angažmanom. Za pojmove sa slabijim pretragama, gde nemaju te podatke, poredak se više temelji na snazi ​​veze.

Brojna istraživanja koja potvrđuju vrednost korisnikova angažmana:

  • veza između visoke stope klikanja i boljeg poretka,
  • veza između većeg angažmana sa stranicom i boljeg poretka,
  • vreme na web mestu relevantnije je od bilo kog drugog činioca na stranici.

  
  

Savremeni SEO

  
Iako Google neće priznati šta tačno radi i ne opisuje svoje algoritme detaljno, povremeno se mogu uočiti određeni faktori koji značajno utiču na SEO.
 

  • Korisničke metrike kao faktor rangiranja
 



  
Stranica s puno oglasa i popup prozora da jedva možete da vidite bilo koji sadržaj na stranici. Potpuno preplavljena oglasima. Stranica koja sadrži blokator. Stranica koja traži da se prijavite ili registrujete pre nego što krenete sa daljim pretraživanjem. Postavljanje video dokumentarca o potpuno drugoj temi. Kao da je korisnik došao da pročita ovaj članak, a Vi ste mu dali nepovezani video zapis.

U ovom trenutku uvereni smo da Google ima previše podataka o tome kako ljudi stupaju u interakciju sa rezultatima pretraživanja i web lokacijama da biste Vi to mogli da ignorišete. Ako je Vaša web lokacija loše iskustvo, zašto bi Vam Google za početak omogućio najbolje rezultate i zašto bi Vas zadržao tamo?
 
 
Šta Vi možete da učinite?
  
Šta možete da učinite sa tim? Odakle možete da počnete? Možete otići u Google Search Console-u i pregledati stope klikanja za Vaše stranice kada se pojave u pretraživanju. A u Google Analytics-u možete osim brojnih mernih podataka, da vidite stopu napuštanja početne stranice za posetioce koji dolaze na Vaše stranice, posebno one koji dolaze iz organskih rezultata pretraživanja. Stoga tražite teme, tražite trendove. Otkrijte postoje li stranice ili kategorije Vašeg web mesta na koje ljudi ne vole klikati kad se pojave u rezultatima. Otkrijte postoje li stranice na kojima ljudi kad na njih dođu odmah s njih i odu. Bilo koji od tih loših znakova mogao bi vas “negativno koštati” u rezultatima.
  

  • Signali koje šalju brendovi

Pisali smo o korisničkim signalima. Drugo područje koje želimo pogledati je ono o “signalima robne marke”. Marka se može gledati kao kompanija, ali i kao osoba. Kad razmišljamo o ideji da je brend, pomislimo koliko je kompanija poznata i koliko se sviđa korisnicima. Ovo su neka pitanja koja signaliziraju da imate snažnu marku, da su korisnici za nju čuli, da ju pretražuju i da Vas preporučuju zbog određenih pozitivnih činjenica koje su korisnici prepoznali.

Kad govorimo o tome da korisnici pretražuju određeni brend, zvuči kao da govorimo samo o opsegu pretraživanja. Koliko puta mesečno ljudi upisuju ime brenda u Google?

Istraživanjima se ponovo došlo do jednog zanimljivog zaključka. Ispostavilo se da se snaga web mesta više odrazila u tome koliko korisnika je pretraživalo brend nego prema autoritetu koji domen ima.

Godinama su SEO-vci brinuli o vezama, ali čini se da pretraživanja povezana sa snagom brenda imaju veći uticaj na organsku poziciju. Veruje se da kada Google vidi korisnike da zajedno sa upitom traže ime brenda, počne Vas rangirati više i po nebrendiranim pojmovima. Veruje se da su signali oko imena brenda snažniji od onoga što veze i ključne reči mogu učiniti.
 

Šta VI možete da učinite?
  
Šta možete da učinite tim saznanjem? Pa, prvo morate da shvatite da je svako ulaganje koje napravite u izgradnju brenda, bilo kroz plaćeno oglašavanje ili određenim PR aktivnostima, dobar posao. Međutim, sada ono ima dvostruku vrednost zbog uticaja na SEO. Te aktivnosti nateraće ljude da Vas traže, prate i dele njima zanimljiv sadržaj. Ako radite za kompaniju vrednu milijardu dolara, trebalo bi da budete sigurni da su Vaši SEO i PR timovi dobro povezani i dobro usklađeni kao i da razgovaraju zajedno. Ako ne radite za kompaniju vrednu milijardu dolara, imamo dva mala, zanimljiva primera za Vas.
  
  

Na kraju...
  

Google se razvija. Svi smo svesni toga. Sada već može da prikupi puno podataka o načinu na koji ljudi komuniciraju rezultatima pretraživanja i drugim stranicama i sada koristi mašinsko učenje za obradu svega toga kako bi mogli da bolje procene i odgovore na pitanje: “Dajemo li ljudima dobro korisničko iskustvo?” i “Jesu li web mesta koja rangiramo ona koja zadovoljavaju upite korisnika?”

 
SEO igra se promijenila.

Sada kad započinjete, sve osnove i dalje važe. Pročitajte Arbonin besplatni eBook SEO za početnike, napravite sjajan tehnički SEO, napravite sjajna istraživanja ključnih reči, napravite odlične veze. To su još uvek potrebni faktori da biste mogli da postete igrač u svojoj industriji kako biste se približili prvim pozicijama za sve pojmove koje želite da ciljate.




Ali kada se pokušavate učvrstiti i postati puno veći brend, razmislite o dobroj igri koju Google igra. Žele se pobrinuti da kada neko klikne na rezultat, ostane tamo. Ne žele da vide kako korisnik odustaje i traži relevantniji odgovor na svoj upit. Google ne želi da vidi vezu i naslov na koji ljudi žele kliknuti na šestom mestu. Stoga ciljajte njihove KPI-je. Razmislite o tome kako možete da pomognete Google-u osiguravajući da su Vaši rezultati oni koje ljudi žele kliknuti. Svakako proverite da kad ljudi kliknu Vaše rezultate, da je to stranica na kojoj će ostati.

Ali na kraju, nikada nećete izgubiti ako poboljšate autoritet svog domena i angažman svog sadržaja. To su samo dobre stvari koje treba uraditi za posao. Jača prepoznatljivost brenda, kvalitetan sadržaj i web stranica na kojoj ljudi žele da provedu vreme izuzetno su važni i zbog prihoda, ali sada je sve to dvostruko važnije jer ima ogroman uticaj na Vaš SEO.

  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM