SEO audit: 10 koraka do bolje Google pozicije

Objavljeno 2.12.2019. 14:05:07
SEO audit: 10 koraka do bolje Google pozicije
Ako sledite korake ovog SEO audita, verujemo da ćete osetiti porast organskog prometa, odnosno ostvarićete bolje Google pozicije. 
Pre svega bitno je napomenuti kako ovo nije konačno i potpuno rešenje, ali je svakako dobar putokaz. Ovo je potpuno besplatan način kako u samo nekoliko sati možete obaviti osnovnu SEO dijagnostiku vašeg weba. 
 
Ako ste se do sada susretali sa SEO auditima, verovatno su bili preterano tehnički i trajali su puno duže od nekoliko sati. Nećemo ni spominjati preterano stručne, teško razumljive pojmove. 
 
Ovaj SEO audit je drugačiji. 
 
Ukratko, ovo su područja koja ćemo pokriti:
  • veliki problemi koji vas koče
  • greške s jednostavnim rješenjima
  • analiza organskog prometa
  • backlinkovi (jako bitno*)
analiza sadržaja i istraživanje ključnih reči
 
Ovim pristupom dobićete poprilično sveobuhvatan audit vašeg weba iz SEO perspektive. To podrazumeva analizu pozicija na web pretraživaču, proveru backlinkova, analizu postojećeg sadržaja...ukratko svega što vas udaljuje od visokih Google pozicija. 
 
Alati za SEO audit:
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google PageSpeed Insights
  • RankTank
  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • SEMrush
  • Copyscape
  • SERP Simulator
  • Web Page Word Counter
 
Da odmah napomenemo, nisu svi ovi alati neophodni, ali će svakako olakšati korake na SEO audit putu. 
 
Pa krenimo!

Korak 0. Samo jedna verzija URL-a sme da bude vidljiva

Pre nego što stvarno krenemo da rešavamo SEO probleme, morate da budete sigurni kako je samo jedna verzija vašeg web sajta vidljiva pretraživačima. 
 
Što pod ovim mislimo? 
Razmislite kako sve neko može upisati vašu web adresu u pretraživaču (ili postaviti link do nje). Ovo su načini koji nama padaju na pamet: 
  • http://arbona.rs
  • http://www.arbona.rs
  • https://arbona.rs
  • https://www.arbona.rs
 
U našem slučaju prve tri verzije imaju postavljene 301 redirekcije na ovu poslednju. 
Preporučujemo i vama: koristite https, www ili bez - nije toliko bitno. 
Naime, pretraživači daju prednost stranicama sa SSL sertifikatom, a i korisnici ih percipiraju sigurnijima. 

Korak 1. Pokrenite indeksiranje web sajta

Da bi videli kako vaš web sajt izgleda u očima Googlea, potrebno je pokrenuti indeksiranje (website crawl). Rezultat crawlanja će biti trenutna web struktura i SEO setup. 
 
Na tržištu postoji jako puno alata koji će obaviti posao, a neki od njih su: 
  • Screaming Frog 
  • Beam Us Up - besplatan (samo za Windows OS)
 

Korak 2. Proverite indeksira li vas Google


Ako vas Googleovi botovi nisu indeksirali, neće vas biti na Google rezultatima pretraga, a ako vas nema tamo - nema vas nigde. Ovaj korak je super-jednostavan. 
 
Sve što treba da uradite je da otvorite Google i upišete: site:vašatačnadomena 
 
U našem slučaju to izgleda ovako ↓. 



Bitno je da upišete tačnu web adresu. Samo ‘arbona’ neće dati odgovor na pitanje iz ovog naslova. Broj na koji pokazuje strelica bi trebao biti nešto veći od onog koji ste očekivali. Ako je jako mali ili 0, a vaš web nije one-pager, nešto nije u redu. Javite nam se, rado ćemo vam pomoći. 
 
Ovo nije najtačniji podatak, ali je svakako dovoljan za potrebe ovog SEO audita. Ako želite tačnije podatke trebaće vam Google Search Console. Jednom kada otvorite interfejs, u izborniku potražite Google Index, a onda Index Status. 
 

Korak 3. Proverite poziciju za brend ključnu reč

Otvorite Google i upišite ime vašeg brenda. U našem slučaju to bi bilo ‘arbona’. 
 
Ako vaš web sajt nije jako nova ili je naziv vašeg brenda generički pojam, trebali bi da budu prvi rezultat organskog pretraživanja. Da budemo još precizniji, taj rezultat bi trebala da bude vaša naslovna stranica.  
 
Ako se ne nalazite na prvom mestu, postoji mogućnost da Google neku drugu stranicu smatra relevantnijom za konkretni upit. U tom slučaju postoji nekoliko akcija koje će vam pomoći da se domognete #1, a to su: 
  • brendirani linkovi sa snažnih stranica
  • PR kampanja koja uključuje backlink s poznatih news-portala na vašu naslovnicu
  • napravite profile na poslovnim web direktorijima
  • svakako kreirajte Google My Business profil
  • službeni profili na najpoznatijim društvenim mrežama 
 
Napravite sve ovo i polako ćete se pronaći na prvom mestu za brend upit. 
 
Šta ako vas uopšte nema među rezultatima pretrage?
Ako ste već prošli korak indeksiranja (a trebali ste), ovo je naznaka ozbiljnijeg tehničkog problema ili nekog Google penala. Provjerite Google Search Console > Manual Actions za obaveštenje o penalima. 
 
Ovo vidite ako je sve u redu:

Korak 4. Ručno provedite osnovni onsite SEO

Počećemo sa nekoliko osnovnih onsite SEO elemenata, a prva stranica neka bude naslovna. Svakako preporučujemo da ovo napravite i za druge stranice na vašem webu. 
 
Najbitnije stranice ćete da proverite prve.
Najbitnije su one koje ostvaruju najviše prometa. Dok se vaš web crawla, one najbitnije možete da videte unutar Google Search Console > Performance izveštaja. 
 
U našem slučaju ovo je stranica s najviše prometa u proteklom kvartalu. Ono što trebate napraviti u ovom koraku je otvoriti vašu najbitniju stranicu > desni klik > view page source. Zanimaju vas title tag, odnosno kako izgleda u rezultatima pretraživanja.

Ono što želite je naslov koji se vidi ceo, ključnu reč i meta description koji poziva na klik. Ruku na srce, ovaj snippet bi mogao biti nešto bolji pa bi tako ključnu reč mogli da postavimo na prvo mesto opisa i naslova, ali izgleda kako korisnici koji pretražuju ‘infografiku’ žele baš ovaj rezultat, a CTR je bitan faktor kod rangiranja.
 

Korak 5. Proverite dupli i prekratak sadržaj

Dupli sadržaj je trn u oku Googlea.
 
Previše duplog sadržaja i Panda, Googleov algoritam neće imati milosti prema vašem web sajtu. 
 
Jednom kada je crawlanje vašeg weba (iz prvog koraka) završeno, dobićete podatke o duplom sadržaju na vašem webu. Dupli sadržaj na podstranicama vašeg weba je nešto što zahteva intervenciju, ali dupli sadržaj na drugim web stranicama može biti još veći problem. Ako postoji, jednostavno ćete pronaći dupli sadržaj koristeći Copyscape.  
 
Naime, Google se može zbuniti pa će možda pomisliti kako je autor dupliciranog sadržaja vaša konkurencija koja je “posudila” kompletan blog članak. U ovakvim situacijama, idealno bi bilo da duplicirani sadržaj povežete s originalnim rel=”canonical” oznakom.
 
Osim duplog i premalo sadržaja može biti problem. Web Page Word Counter vam može pomoći kod određivanja broja reči na stranici. Teško je dati generalno primenjiv odgovor, ali recimo kako je sve manje od 200 reči premalo. 
 
Stranice s prekratkim sadržajem često ne nude nikakvu vrednost korisniku, neće se rangirati na SERPu i nisu vam potrebne. Ili ih ‘nabildujte’ ili obrišite. 
 

Korak 6. Proverite brzinu učitavanja weba i podstranica


Brzina učitavanja, potvrđeno, utiče na poziciju na Googleu. 
 
Bez obzira na Google, brzina učitavanja je bitna i za korisnika. Korisničko iskustvo se povećava kako se vreme učitavanja smanjuje. Matematičkim rečnikom, ove stavke su obrnuto proporcionalne. 
 
Svakako iskoristite alat kao što je Google’s PageSpeed Insights da bi se uverili kako je vaš web dovoljno brz. 
 
Ispod možete da vidite kako ti izgleda za desktop verziju naše naslovnice. 
 

 
2 sekunde do učitavanja su, kao što vidite, jako dobar rezultat. To je otprilike i vrijeme na koje su korisnici naviknuti, a Google će, prema nekim istraživanja, tolerirati sve do 5 sekundi. Za mobilne verzije web sajta bi ipak trebali ići ispod ovih 5 sekundi jer su tu navike korisnika nešto drugačije.
 

Korak 7. Analizirajte organski promet

Cilj ovog SEO audita je pronalazak načina za povećanjem organskom prometa, to vam je jasno. 
 
Ne postoji brži i bolji način za to od čitanja Google Analytics izveštaja. 
 
Niže možete da vidite kako izgleda jedan takav osnovni izveštaj. Vidljivo je kako ovaj web dnevno poseti cca. 200 organskih korisnika.

 
Ovaj osnovni izvještaj možete pronaći ako u Analytics izborniku kliknete Acquisition > Overview > Organic Search. 

Korak 8. Pronađite stranice na 5. - 10. Google poziciji za često pretraživane ključne reči

5. pozicija za često pretraživane ključne reči zvuči kao ‘vrabac u ruci’. 
 
Tek kada vidite razliku u količini prometa kada se pomaknete malo bliže prvoj poziciji, shvatit ćete kako bi ‘u ruci mogli imati i goluba’.  
Super je što, ako ste već tako visoko pozicionirani, malo proaktivnog SEO-a i vaše pozicije bi trebale biti još bolje. 
Kako otkriti pozicije koje ostvarujete za određene ključne reči? Detaljan popis možete videti u alatu RankTank. 
 
Od pomoći vam može biti i Keyword position alat od Small SEO Tools ekipe. Ovi rezultati nisu najprecizniji, ali vam mogu biti dobar pokazatelj. 
 
Ideja je da stranice koje se nalaze između petog i desetog mjesta optimizirate za željene ključne reči prema osnovnim SEO pravilima i, ako sve napravite kako treba, gledate kako organski promet raste. 
 

Korak 9. Napravite backlink analizu

Ako niste znali, backlink je URL neke vaše podstranice koja se svidela nekom korisniku ili misli da je korisna te je postavio taj URL na drugi web, chat ili forum. Kada neko posjeti vaš web preko tog linka, Google to detektira i beleži u svojoj statistici. Što je više takvih backlinkova, bit će bolja i pozicija vaše stranice. Bolja pozicija znači više organskog prometa, a upravo to je cilj ovog SEO audita. 
 
Naravno mnogi žele ovaj sistem prevariti pa ih Google kažnjava. Takvi pokušaji prevare oduzimaju mnogo vremena, a na kraju dobijete samo izgubljeno vreme. Nemojte pokušavati prevariti Google. 
 
Za ovaj korak možete iskoristiti Ahrefsov Backlink Checker. 
 
Besplatna verzija će vam pokazati broj backlinkova na vaš web, DR (snagu weba s kojeg link dolazi) i još neke podatke. 
 
Proverite i postoje li backlinkovi koji vode na stranice koje više ne postoje. U tom slučaju možete:
  • preusmeriti promet na drugu relevantnu podstranicu
  • zameniti sadržaj
  • ostaviti stranicu s 404 greškom (ovo je prihvatljivo za stranice bez backlinkova i neka vam bude zadnja opcija)

Korak 10. Razmislite o brisanju nepopularnog sadržaja

Ovaj korak vam možda zvuči kao kontraproduktivan, ali ne mora biti tako.
 
Zašto bi brisali sadržaj koji ste se toliko trudili stvoriti?
 
Postoje primjeri gdje je brisanje nepopularnog sadržaja (stranica koje nisu donosile nikakav promet), rezultiralo porastom organskog prometa. 
 
Ono što bi trebali napraviti stane u 3 koraka: 
  • pronađite stranice koje donose slab ili nikakav promet
  • ako je moguće, uredite ih i ponovno objavite
  • u suprotnom, obrišite ih i kreirajte 301 redirekcije na relevantne podstranice
 
Nemojte žuriti s brisanjem, neka uređivanje bude vaša prva opcija, ali ako ne vidite smisla u uređivanju, obrišite stranicu. Prije toga kreirajte redirekciju na drugu podstranicu kako ne bi izgubili autoritet za taj link.

SEO audit završen!

To je to! Čestitamo! 
 
Kroz korake ovog SEO audita trebali ste otkriti mogućnosti za poboljšanje vaše Google pozicije. 
 
Potpuna SEO analiza je proces koji traje ‘nešto više’ od par sati i nikako ne stane u 10 koraka, ali i ovo je nešto za početak. Ako vas SEO svet neodoljivo privlači, slobodno istražite naše stručne SEO članke.
 
Ako imate bilo kakvih pitanja o SEO optimizaciji ili trebate pomoć, slobodno nam se obratite. Rado ćemo vam pomoći. 
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM