Šta je robots.txt i zašto je važan za SEO?

Datoteka robots.txt je skup uputstava koje veb stanice koriste kako bi pretraživačima dali do znanja koje stranice treba i koje ne treba indeksirati.

Objavljeno: 08.05.2024. | 1 minute čitanja

Šta je datoteka robots.txt?

 
Datoteka robots.txt je skup uputstava koje veb stanice koriste kako bi pretraživačima dali do znanja koje stranice treba i koje ne treba indeksirati, što znači da ove datoteke usmeravaju pretraživače, ali se ne bi trebale koristiti za skrivanje stranica od Google-ovog indeksa.

Datoteke robots.txt mogu se činiti komplikovanim, ali njihova sintaksa (računarski jezik) je jednostavna.

Datoteka robots.txt izgleda ovako:

 

Zašto je robots.txt važan?


Datoteka robots.txt pomaže u upravljanju aktivnostima veb pretraživača tako da ne preopterete veb-sajt ili ne indeksiraju stranice koje nisu namenjene javnom prikazu.

Evo nekoliko razloga za korišćenje datoteke robots.txt:
 

Optimizacija proračuna za indeksiranje


Proračun za indeksiranje odnosi se na broj stranica koje će Google indeksirati na vašem veb-sajtu u određenom vremenskom periodu. Broj može varirati u zavisnosti od veličine vašeg sajta, njegovog zdravlja i broja povratnih linkova. Ako broj stranica na vašem veb-sajtu premašuje proračun za indeksiranje, možda ćete imati neindeksirane stranice na svom sajtu. Neindeksirane stranice se neće rangirati, i na kraju, gubite vreme praveći stranice koje korisnici neće videti. Blokiranjem nepotrebnih stranica pomoću robots.txt, omogućujete Googlebot-u (Google-ovom veb pretraživaču) da provodi više vremena indeksirajući važne stranice.

Napomena: Većina vlasnika veb-sajtova ne treba previše brinuti o Google-ovom proračunu za indeksiranje. To je uglavnom zabrinutost za veće sajtove sa hiljadama URL-ova.
 

Blokiranje duplikata i stranica koje nisu za javnost


Pretraživačima nije potrebno da prolaze kroz svaku stranicu na vašem veb-sajtu, jer nisu sve kreirane za prikaz na stranicama rezultata pretraživača (SERP), kao što su staging stranice, interne stranice rezultata pretrage, duplikat stranice ili stranice za prijavu. Neki sistemi za upravljanje sadržajem sami upravljaju ovim internim stranicama. Na primer, WordPress automatski zabranjuje pristup /wp-admin/ stranici za prijavu svim pretraživačima, a robots.txt vam omogućava da ručno blokirate pristup bilo kojoj stranici vašeg veb-sajta za pretraživače.
 

Skrivanje resursa


Ponekad želite isključiti resurse kao što su PDF-ovi, videozapisi i slike iz rezultata pretrage kako biste ih zadržali privatnim ili preusmerili Google na važniji sadržaj. U oba slučaja, robots.txt sprečava njihovo indeksiranje.
 

Kako radi datoteka robots.txt?


Datoteke robots.txt govore botovima pretraživača koje URL-ove mogu indeksirati, a što je još važnije, koje URL-ove treba da ignorišu.

Pretraživači imaju dve glavne svrhe:
 Skeniranje veba kako bi otkrili sadržaj
 Indeksiranje i dostavljanje sadržaja pretraživačima koji traže informacije

Dok pretražuju veb-sajtove, botovi pretraživača otkrivaju i prate linkove. Ovaj proces ih vodi od mesta A do mesta B do mesta C kroz milione linkova, stranica i veb-sajtova. Međutim, ako bot naiđe na datoteku robots.txt, prvo će je pročitati pre nego što uradi bilo šta drugo. Sintaksa je jednostavna. Pravila se određuju identifikovanjem korisničkog agenta (bot pretraživača), a zatim sledi uputstva (pravila). Takođe možete koristiti zvezdicu (*) kao džoker za dodelu uputstava svakom korisničkom agentu, što se odnosi na pravilo za sve botove.

Na primer, sledeća uputstva omogućavaju svim botovima osim DuckDuckGo da indeksiraju vaš sajt:


Napomena: Iako datoteka robots.txt daje uputstva, ona se ne mogu prisilno sprovesti. Možete je smatrati kao kodeks ponašanja. Dobri botovi (kao što su botovi pretraživača) će pratiti pravila, ali loši botovi (kao što su spam botovi) će ih ignorisati.
 

Kako pronaći datoteku robots.txt?


Datoteka robots.txt nalazi se na vašem serveru, baš kao i bilo koji drugi fajl na vašem veb-sajtu. Proverite datoteku za bilo koji veb-sajt tako što ćete upisati punu URL adresu početne stranice, a zatim dodati "/robots.txt", kao u ovom primeru: https://www.tiktok.com/robots.txt


Napomena: Datoteka robots.txt uvek treba da bude locirana na nivou korenskog domena. Za www.tiktok.com, datoteka robots.txt se nalazi na www.tiktok.com/robots.txt. Ako je postavite negde drugde, pretraživači mogu pretpostaviti da je nemate.

Pre nego što naučimo kako da kreiramo datoteku robots.txt, pogledajmo njenu sintaksu koja se sastoji od:
 Jednog ili više blokova "uputstava" (pravila)
 Svaki sa određenim "user-agent" (bot pretraživača)
 I uputstvom "allow" ili "disallow"
 

Prva linija svakog bloka uputstava je korisnički agent koji identifikuje pretraživača.


Napomena: Većina pretraživača ima više pretraživača. Koriste različite pretraživače za standardno indeksiranje, slike, videozapise itd. Kada je prisutno više uputstava, bot može izabrati najspecifičniji blok uputstava koji je dostupan. Pretpostavimo da imate tri seta uputstava: jedan za *, jedan za Googlebot, i jedan za Googlebot-Image. Ako korisnički agent Googlebot-News pretražuje vaš sajt, slediće uputstva za Googlebot. S druge strane, korisnički agent Googlebot-Image će slediti specifičnija uputstva za Googlebot-Image.
 

Druga linija direktive robots.txt je linija "Disallow".


Možete imati više direktiva "Disallow" koje specificiraju koje delove vašeg sajta pretraživač ne može pristupiti. Prazna linija "Disallow" znači da ne zabranjujete ništa—pretraživač može pristupiti svim delovima vašeg sajta.

Napomena: Direktive poput "Allowi" i "Disallow" nisu osetljive na velika i mala slova. Međutim, vrednosti unutar svake direktive jesu. Na primer, /photo/ nije isto što i /Photo/. Ipak, često ćete naći da su direktive "Allowi" i "Disallow" napisane velikim slovima kako bi datoteka bila lakša za čitanje ljudima.
 

"Allow" direktiva


Direktiva "Allowi" omogućava pretraživačima da indeksiraju poddirektorij ili određenu stranicu, čak i unutar direktorija koji je inače zabranjen.

Napomena: Ne prepoznaju svi pretraživači ovu komandu. Međutim, Google i Bing podržavaju ovu direktivu.
 

Direktiva Sitemap


Direktiva Sitemap govori pretraživačima, posebno Bing-u, Yandex-u i Google-u, gde mogu pronaći vaš XML sitemap. Sitemape obično uključuju stranice koje želite da pretraživači indeksiraju i nalaze se na vrhu ili dnu datoteke robots.txt i izgledaju ovako:


Dodavanje direktive Sitemap u vašu datoteku robots.txt je brza alternativa. Međutim, trebali biste (i morate) takođe poslati svoj XML sitemap svakom pretraživaču koristeći njihove alate za vebmastere. Pretraživači će na kraju indeksirati vaš sajt, ali slanje sitemapa ubrzava proces indeksiranja.

 

Direktiva Crawl-Delay


Direktiva Crawl-Delay nalaže pretraživačima da odlože svoje stope indeksiranja kako bi izbegli preopterećenje servera (npr. usporavanje vašeg veb-sajta). Google više ne podržava direktivu Crawl-Delay. Ako želite postaviti svoju stopu indeksiranja za Googlebot, moraćete to uraditi u Search Console. Bing i Yandex, s druge strane, podržavaju direktivu Crawl-Delay.
 

Direktiva Noindex


Datoteka robots.txt govori botu šta može ili ne može indeksirati, ali ne može reći pretraživaču koje URL-ove ne treba indeksirati i ne prikazivati u rezultatima pretrage. Google nikada zvanično nije podržao ovu direktivu, ali 1. septembra 2019. Google je objavio da ova direktiva nije podržana.

Ako želite pouzdano isključiti stranicu ili datoteku iz pojavljivanja u rezultatima pretrage, izbegavajte ovu direktivu u potpunosti i koristite meta robotse noindex tag.
 

Kako kreirati datoteku robots.txt


Možete koristiti alat za generisanje datoteke robots.txt ili je sami kreirati.

Kreirajte datoteku i nazovite je Robots.txt. Počnite tako što ćete otvoriti .txt dokument u tekst editoru ili veb pretraživaču. Ne koristite tekst editor koji čuva datoteke u svom formatu, jer mogu dodati nasumične karaktere. Zatim nazovite dokument robots.txt. Sada ste spremni da počnete unositi direktive.

Dodajte direktive u datoteku Robots.txt. Datoteka robots.txt sastoji se od jedne ili više grupa direktiva, svaka grupa se sastoji od nekoliko redova uputstava. Svaka grupa počinje sa "user-agent" i sadrži sledeće informacije:
 Kome se grupa odnosi (user-agent)
 Koje direktorije (stranice) ili datoteke agent može pristupiti
 Koje direktorije (stranice) ili datoteke agent ne može pristupiti
 Sitemap (opciono) kako biste rekli pretraživačima koje stranice i datoteke smatrate važnim

Pretraživači ignorišu redove koji ne odgovaraju ovim direktivama. Na primer, pretpostavimo da ne želite da Google indeksira vaš direktorij /clients/ jer je namenjen samo za internu upotrebu.

Prva grupa bi izgledala ovako:


Dodatne upute mogu se dodati u zasebnom redu ispod, ovako:


Kada završite sa Google-specifičnim uputama, pritisnite enter dva puta da biste kreirali novu grupu direktiva. Napravimo ovu za sve pretraživače i sprečimo ih da indeksiraju vaše direktorije /archive/ i /support/ jer su namenjeni samo za internu upotrebu.

Izgledalo bi ovako:


Kada završite, dodajte svoj sitemap.

Vaša konačna datoteka robots.txt bi izgledala ovako:


Sačuvajte svoju datoteku robots.txt.

Napomena: Pretraživači čitaju odozgo nadole i podudaraju se s prvim najspecifičnijim grupama pravila. Stoga, počnite svoju datoteku robots.txt sa specifičnim korisničkim agentima, a zatim pređite na opčenitiji džoker (*) koji odgovara svim pretraživačima.

Ako želite ostaviti bilo kakve komentare, prikladno je koristiti # na početku linije. Pošto se ove stranice retko otvaraju, developeri mogu biti malo zaigrani. Tako smo pronašli logo Nike unutar njihove datoteke - https://www.nike.com/robots.txt.


Nakon što ste sačuvali datoteku robots.txt na svom računaru, prenesite je na svoj sajt i učinite je dostupnom za indeksiranje pretraživačima. Transfer datoteke robots.txt zavisi od strukture datoteka vašeg sajta i veb hostinga. Nakon transfera, proverite da li je svima vidljiva i da li je Google može čitati.

Sledeći korak je testiranje. Prvo testirajte da li je vaša datoteka robots.txt javno dostupna (tj. da li je pravilno prenesena). Otvorite privatni prozor u svom pretraživaču i potražite svoju datoteku robots.txt. Ako vidite svoju datoteku sa dodatim sadržajem, spremni ste za testiranje oznake (HTML koda).


Google nudi dve opcije za testiranje oznake robots.txt:
 Tester robots.txt u Search Console
 Google-ova otvorena biblioteka robots.txt (za napredne)

Pošto je druga opcija namenjena naprednim developerima, testirajmo vašu datoteku robots.txt u Search Console.

Napomena: Morate imati nalog podešen na Google Search Console.

Idite na Robots.txt Tester i kliknite na "Open robots.txt Tester" i otvorite ga. Ako niste povezali svoj veb-sajt sa svojim Google Search Console nalogom, moraćete prvo dodati svojstvo. Zatim, potvrdite da ste stvarni vlasnik sajta.

Ako imate postojeća verifikovana svojstva, izaberite jedno iz padajućeg menija na početnoj stranici. Tester će identifikovati sintaksne ili logičke greške i prikazati ukupan broj upozorenja i grešaka ispod editora. Možete direktno uređivati greške ili upozorenja na stranici i ponovo testirati dok radite.

Sve promene neće biti sačuvane na vašem sajtu, niti alat menja stvarnu datoteku na vašem sajtu, ali testira kopiju u alatu. Da biste sproveli bilo kakve promene, kopirajte i nalepite izmenjenu test kopiju u datoteku robots.txt na vašem sajtu.

Datoteka robots.txt je neophodan alat za svakog vlasnika veb-sajta koji želi upravljati načinom na koji pretraživači indeksiraju njihov sadržaj. Koristeći jednostavnu sintaksu, ova datoteka omogućava vebmasterima da usmeravaju botove pretraživača, instruišući ih koje delove sajta mogu pregledati a koje treba izbegavati. Iako se robots.txt uglavnom koristi da spreči preopterećenje servera i optimizuje budžet za indeksiranje, važno je zapamtiti da ne pruža potpunu privatnost niti može u potpunosti sprečiti indeksiranje ako se ne kombinuje sa drugim metodama kao što su meta tagovi noindex.

Pametna upotreba datoteke robots.txt može značajno poboljšati SEO vašeg sajta usmeravajući botove na važan sadržaj i odvraćajući ih od nepotrebnih ili dupliranih stranica. Za veb-sajtove sa velikim brojem poddomena posebno je važno kreirati odvojene datoteke robots.txt za svaku poddomenu, osiguravajući da botovi pravilno indeksiraju sadržaj na svakoj od njih. Na kraju, pravilno upravljanje i testiranje vaše datoteke robots.txt će osigurati da pretraživači ispravno tumače vaše upute, doprinoseći boljem rangiranju i vidljivosti vašeg veb-sajta na internetu.
Podeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste član Arbona Cluba? Popunite podatke za prijavu i postanite član Arbona Cluba!

Arbona logo

Besplatna registracija u Arbona Club

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Arbona logo

Arbona Club prijava

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

Za više informacija i prijavu u Arbona Club kontaktirajte nas!

Kontaktirajte nas
Šta je hard bounce?
Hard bounce se odnosi na e-mail poruku koja se vratila pošiljaocu jer je odbijena od strane mail servera primaoca. Ovo se obično dešava kada e-mail adresa nije ispravna ili ne postoji, ili kada je e-mail server primaoca blokirao poruku. Saznajte više
Šta znači canonical URL?
Canonical URL je preferirana URL adresa za određenu web stranicu, koja se bira kao glavna ili primarna adresa koju pretraživači treba da indeksiraju i rangiraju. Saznajte više
Šta znači CPM?
CPM ili cost per mile je merna jedinica koja se koristi u digitalnom oglašavanju za merenje cene prikaza oglasa hiljadu puta. CPM se najčešće koristi u display oglašavanju. Saznajte više
Šta znači CAC?
CAC ili trošak sticanja kupca je ukupni trošak koji je potrebno tvrtki da bi stekla novog kupca. CAC je ključna mjera u marketingu i poslovanju jer pomaže tvrtkama da odrede troškovnu učinkovitost svojih marketinških i prodajnih napora. Saznajte više
Šta znači CPA?
CPA ili cena po akviziciji (engl. cost per acquisition) je metrika koja se koristi u digitalnom oglašavanju za merenje ukupnog troška sticanja kupca ili potencijalnog klijenta. Takođe je poznata kao cena po akciji ili cena po konverziji. Saznajte više
Šta je White Hat SEO?
White Hat SEO se odnosi na korišćenje etičkih i legitimnih tehnika za optimizaciju rangiranja web stranice na stranicama s rezultatima pretrage (SERP). Ove tehnike su u skladu sa smernicama pretraživača i usmerene su na stvaranje visokokvalitetnog, relevantnog sadržaja. Saznajte više
Šta je Affiliate marketing?
Affiliate marketing je marketinška strategija koja se zasniva na efektu, a kojom pojedinac ili kompanija promoviše proizvod ili uslugu i zarađuje proviziju za svaku prodaju ili konverziju koja je ostvarena putem njihove jedinstvene veze za preporuku. Saznajte više
Šta je Crawl budget?
Crawl budget, ili proračun indeksiranja, se odnosi na broj stranica na web stranici koje alati za indeksiranje pretraživača smeju posetiti u određenom vremenskom periodu.
  Saznajte više
Šta znači CPC?
Cost Per Click, ili skraćeno CPC, predstavlja model određivanja cena koji se koristi u online oglašavanju. Oglašivači koriste CPC oglašavanje kako bi privukli posetu na svoje web stranice i generisali potencijalne kupce ili prodaju.
 
Saznajte više
Šta je keyword stuffing?
Keyword stuffing je praksa uključivanja prekomernog broja ključnih reči u sadržaj web-mesta ili web-stranice, u pokušaju manipulisanja rangom web-lokacije u rezultatima pretrage. 

To se obično radi ponavljanjem iste ključne reči ili izraza više puta u tekstu, često na neprirodan ili irelevantan način. Pretraživači gledaju na gomilanje ključnih reči kao na oblik neželjene pošte i mogu da kazne ili deindeksiraju web lokaciju koje se bavi ovom praksom. Kao najbolja praksa, preporučuje se korišćenje ključnih reči na prirodan, relevantan način koji je koristan za korisničko iskustvo.... Saznajte više
Šta je Googlebot?
Googlebot je softver za web crawling koji se koristi od strane Google-a za otkrivanje i indeksiranje novih i ažuriranih web stranica na internetu. Koristi se za prikupljanje podataka o web stranicama i njihovim stranicama kako bi se dodale u Google indeks pretraživanja. Sadrži alate za indeksiranje mobilnih i stonih računara, kao i specijalizovane alate za indeksiranje vesti, slika i video zapisa.

Googlebot počinje dohvatanjem nekoliko web stranica, a zatim slede linkovi na tim stranicama kako bi pronašao nove URL-ove. Dok se kreće, Google bot indeksira tekst na stranicama koje posećuje i koristi te informacije da utvrdi relevantnost i autoritet stranice i... Saznajte više
Šta je Influencer marketing?
Influencer marketing je oblik marketinga u kom se robne marke udružuju sa pojedincima koji imaju snažnu online prisutnost i uticaj na određenu ciljnu publiku. 
Saznajte više
Šta je Above the fold content?
"Above the fold content" ili sadržaj pre preklopa odnosi se na deo web stranice koji je vidljiv korisniku bez skrolovanja.  Saznajte više
Šta je Google keyword planner?

Google Keyword Planner je besplatan alat koji se koristi za istraživanje ključnih reči i fraza koje ljudi koriste prilikom pretraživanja na Google-u.  Saznajte više
Šta je Black Hat SEO?
Black Hat SEO definišemo kao neodobrenu ili neetičku tehniku koja se koristi za poboljšanje rangiranja web stranice u pretragama. Saznajte više
Šta je knowledge graph?
Knowledge graph je način organizovanja i povezivanja informacija tako da ih računari mogu razumeti i obrađivati. Često se koriste u veštačkoj inteligenciji i prirodnom jeziku obrade kako bi pomogli računarima da razumeju i tumače ljudski jezik. Saznajte više
Šta znači PPC?
Pay Per Click ili skraćeno PPC označava oblik marketinga koji karakterizuje plaćanje za oglase po kliku. Konkretnije, oglašivač plaća cenu samo kada neko zaista klikne na njegov oglas, a ne za pojavljivanje odnosno gledanje oglasa.

PPC oglašavanje ima mnoge prednosti u odnosu na tradicionalne oblike, s obzirom da se naplaćuju samo stvarno postignuti rezultati (klikovi), lako se može pratiti statistika (broj klikova)

Google Ads oglašavanje je jedan od najpopularnijih i najisplativijih oblika PPC oglašavanja.
... Saznajte više
Koliko košta oglašavanje na Google-u?
Na ovo pitanje nema univerzalan odgovor, ipak postoji nekoliko faktora koji će uticati na cenu Vašeg oglašavanja na Google-u.

Cena Google oglasa nije ista za svaku kampanju, oglase i oglašivače već ona zavisi od niza činioca - od trenutne konkurencije, raspoloživog budžeta, kvaliteta i atraktivnosti same kampanje i slično.

Google Ads kampanje funkcionišu po sistemu aukcija, pri čemu Google, među svima koji se takmiče za određene ključne reči, određuje čiji oglas će se prikazati za neku pretragu.

Intuitivno, više konkurencije znači i skuplje oglase, što će ipak značiti da će za jednak učinak trebati veći raspoloživi budžet.

Baviti se Google Ads kampanjama nije ni lako ni... Saznajte više
Šta je SEM?

SEM je skraćeno od "Search Engine Marketing" i primarno označava oblik online marketinga koji se sprovodi pomoću plaćenih oglasa na pretraživačima.

Širi je pojam od SEO-a, odnosno same optimizacije za pretraživače, što je neplaćena metoda,  za razliku od plaćenh, odnosno PPC metoda.
SEM je oblik online marketinga koji promoviše kompanije povećanjem njihove vidljivosti kroz rezultate pretraživanja na internet pretraživačima.

... Saznajte više
Šta su metapodaci?
Metapodaci ili metadata su podaci koji opisuju druge podatke. Konkretnije, to su informacije i specifični detalji koji opisuju sadržaj, materijale i podatke. Na primer, to mogu biti naslovi, opisi, alternativni opisi fotografija, slika i grafika kao i ceo niz drugih podataka.

Metapodaci su važni za optimizaciju web-a za pretraživače, odnosno za SEO. U kombinaciji sa drugim činiocima, pretraživači koriste metapodatke kako bi shvatili šta se nalazi na nekom web-u i procenili koliko je taj sadržaj relevantan za neko pretraživanje.... Saznajte više
Šta je segmentacija?
Segmentacija je podela kupaca, klijenata odnosno primatelja Vaših marketinških poruka u grupe, pri čemu se grupira po nekim sličnostima, a razlike među tim grupama su što veće.

Segmentacija se u smislu digitalnog marketinga odnosi na grupiranje primalaca Vaših marketinških poruka, na primer e-mailova ili oglasa. Različitim grupama odnosno segmentima Vaše publike, uputićete slične ali prilagođene poruke kako biste što bolje “pogodili” onu koja će primaocu biti interesantna i time povećati šansu za konverziju.

U praksi, segementacija se najčešće vrši po ponašanju potrošača kao i geografskim, demografskim i psihografskim kriterijumima.... Saznajte više
Šta je prodajni levak?
Prodajni levak odnosno sales funnel je niz koraka koje prolazi osoba od kad sazna za Vašu kompaniju i proizvod pa dok konačno ne postane Vaš kupac. Kraće, prodajni levak je proces kojim se ostvaruje prodaja.

Prodajni levak se deli u faze, a najpoznatiji model je AIDA, podela na četiri dela: Awareness, Interest, Desire and Action odnosno upoznavanje, interesovanja, želja i akcija.

Svoj naziv dobio je radi čestog grafičkog prikaza u obliku levka jer prve faze obuhvataju veći broj ljudi dok završne značajno manji.

... Saznajte više
Kako uključiti notifikacije za nove objave korisnika na Instagramu?
Ako ne želite propustiti objave nekog korisnika na Instagramu, na primer neke super agencije za digitalni marketing koja često ima dobre i korisne savete ;) ;), možete uključiti notifikacije kako bi Vas aplikacija obavestila svaki put kada taj korisnik objavi novi sadržaj. Još bolje, možete izabrati i za koju vrstu objava ćete biti obavešteni.

Kako biste uključili obaveštenja, pratite sledeće korake:

1. Otvorite aplikaciju, a zatim otvorite profil za koji želite da primate obaveštenja.


2. Na pregledu profila kliknite na ikonu zvona gore desno.





3. Sa donje strane će se pojaviti novi meni “obaveštenja” u kom ćete moći da birate za koju vrstu objava... Saznajte više
Mogu li se promeniti izveštaji u Google Search Console-i?
Odgovor je !

Google je ažurirao mnoge  unutar  kako bi tako obuhvatili manji broj stranica i time postigli što bolje performanse u Search Console. Izveštaji na koje su uticali uključuju AMP, izveštaje za mobilnu upotrebu, brzinu, kao i sve ostale izveštaje o rezultatima.

Šta se promenilo? Google je na taj način omogućio bolje iskustvo pretraživanja Google Search Console pa se neki od izveštaja sada pojavljuju i na manjem broju stranica. Google sada pregleda manje Vaših stranica.

Google je naveo da se promena dogodila samo kod izveštaja i da ta promena na rezultate pretraživanja. Zbog toga ćete možda primetiti smanjenje broja stavki i stranica praćenih u tim izveštajima.

Ako primetite promene u... Saznajte više
Šta je buyer persona?
Buyer persona je fiktivna reprezentacija savršenog kupca kom definišemo pripadajuću demografiju, interesovanja, obrazovanje i posao, ali i koji su mu problemi, ciljevi, o čemu razmišlja i kako donosi odluku. Još se naziva i customer persona i marketing persona. ... Saznajte više
Koje su dve najčešće SEO i content greške domaćih web shop-ova?
Prva i najčešća greška je  Većina domaćih poslodavaca je nova u području web shop-ova i ima samo jednu osobu (ili su to oni sami) na poziciji voditelja koja brine o web shop-u i njegovom radu.

Osoba zadužena za rad web shop-a često nema vremena da istražuje sadržaj i piše detaljno opise svakog proizvoda i kategorije proizvoda. Upravo zbog toga, potrebno je napraviti 

Šta to znači?

Ako je očigledna razlika u prodaji proizvoda potrebno je popularnije i traženije proizvode postaviti na vrh i za njih ispisati odličan opis. Uvek se treba voditi izrekom: “Bolje ikakav sadržaj nego nikakav” što dovodi do zaključka da bolje... Saznajte više
Šta je Below The Line (BTL) marketing?
Below the line marketing ili marketing ispod crte je onaj markting koji je usmeren prema definisanoj ciljnoj publici, odnosno takozvanim buyer personama. Takav marketing se temelji na podacima o korisnicima kao što su oni demografski, interesni ili pak geografski. Upravo to rezultate BTL marketinga čini lako merljivima. 

Primer BTL marketinga je email marketing, affinity marketing, kao i marketing na društvenim mrežama, koji se lako usmerava na tačno određenu publiku.
... Saznajte više
Šta je organski domet?
Organski domet predstavlja broj korisnika koji su videli, odnosno posetili Vašu web stranicu ili objavu na društvenim mrežama, bez ulaganja novca u promovisanje. Na društvenim mrežama, on zapravo dolazi od nepromovisanih objava, koje su ujedno i najčešće korišćeni oblik aktivnosti.

Suprotan organskom dometu bi bio plaćeni domet, koji dolazi od plaćenih oglasa i kampanja, odnosno promovisanja objava na društvenim mrežama. ... Saznajte više
Šta je alt tekst?
Alternativni ili Alt tekst fotke je tekstualni atribut fotografije kojim se opisuje njen sadržaj, a time web pretraživačima pomažemo da objasnimo šta se nalazi na fotografiji. 

Njegova primarna funkcija je pomoć slabovidnim i slepim osobama. Čitač ekrana pročitaće upravo taj tekst i tako će korisniku biti jasnije šta fotografija predstavlja kao i šta se na njoj nalazi. Za manje važne fotografije koje su u svrsi estetike stranice, alt text nije potreban, pa će ih čitač zaslona jednostavno preskočiti.

Osim za pomoć slabovidnim osobama Alt text se koristi i kod osoba koje su, iz bilo kog razloga, onemogućili prikazivanje fotografije u svojim web browser-ima. 

Pravilo... Saznajte više
Utiču li društvene mreže na ranking stranice?
 danas su jedan od najjačih komunikacionih kanala. Može se reći da svaka stranica već sada ima link na barem jednoj društvenoj mreži, ali sve više stranica ima sve veći broja društvenih mreža (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, itd).

Postavlja se pitanje  odnosno na rangiranje u rezultatima pretrage? Odgovor je jednostavan - DA, ali ne na način kako ste to odmah možda pomislili.

2016. godine potvrdilo se da Google  društvene mreže da direktno poveća rangiranje stranice.

Linkovi su temelj svih SEO rezultata. Korelacija između društvenih mreža i rangiranja na Google-u je izuzetno visoka. To znači da stranice koje imaju dobro složene društvene mreže u većini slučajeva nalaze se na... Saznajte više
Šta je Facebook budžet koji se postavlja tokom trajanje kampanje?
 budžet koji se postavlja za sve vreme trajanja kampanje daje se Facebook-u koji onda njime raspolaže na dnevnoj bazi, ali bira se datum završetka kampanje.

Facebook na ovaj način proučava performanse kampanje i  na osnovu njenih rezultata.

Ako primeti da su jedan dan prilike kampanje veće, onda će taj dan potrošiti više budžeta kako bi što više iskoristio datu mogućnost. Nakon toga, sniziće dnevnu potrošnju i rasporediti po danima u kojima mogućnosti nisu toliko velike dok opet ne dođe neki od boljih dana. Na kraju dana, ukupna potrošnja izednačiće se sa izvornim budžetom koji je postavljen.

Dodatna mogućnost budžeta koji se postavlja za sve... Saznajte više
Šta je CTA dugme i koje su najbolje prakse?
je element web stranice koji često može biti detalj koji čini razliku, ali nikada se ne sme takmičiti sa ostalim elementima na stranici. Šta se pod tim misli?

su ono što realizuje prodaju, generiše potencijalne klijente i povećava prihod, pa upravo zbog toga ne bi smeli da se takmiče za pažnju sa drugim, manje važnim elementima na stranici.

Poziv za akciju bi trebalo da bude okružen belim, čistim prostorom ili upečatljivim prostorom koji se odmah uočava, a svaka landing stranica zaslužuje da ima samo jedno CTA dugme!
 
 


 

Kada se govori o mestu gde je najbolje da postaviti CTA dugme osnovna ideja je da ga... Saznajte više

Koje su faze korisničkog putovanja kupca?
 (customer journey) je proces kroz koji kupci prolaze kako bi postali svesni o proizvodu ili usluzi, evaluirali ga i na kraju kupili.

A koje su to faze? Iako je svima poznata podela na 3 faze, ovde ćemo upoznati i 4. fazu koja se često zaboravlja.

Prve tri faze korisničkog putovanja su:
  • awareness (faza svesti)
  • consideration (faza razmatranja)
  • decision (faza odluke).
Četvrta faza je zapravo negovanje odnosa sa Vašim korisnicima i nakon što ste od njih imali direktnu korist (nakon kupovine), a zove se care (faza brige o korisniku/kupcu). To je faza koja se često zaboravlja, a puno puta upravo ona podstiče korisnike da ponovo kupe Vaš... Saznajte više
Kada Vam je cilj brand awareness (povećanje svesti o brendu) - šta možete očekivati?
Želim da povećam svest o svom brendu? Jeste li se zapitali šta time dobijate? Želite da zadržite povrat ulaganja na dobrom nivou, ali i da potrošite određeni iznos kako biste putem oglašavanja upoznali potencijalne, buduće kupce sa svojim proizvodima. To je jako teško, dosta puta gotovo nemoguće.

To su dva potpuno drugačija načina komunikacije. Potpuno drugačiji način komunikacije sa ciljnom publikom na ponekad različitim marketinškim kanalima.

Kada tek počinjete svoje poslovanje, svakodnevno gledate koliko ulažete, a koliko zauzvrat ostvarujete prodajom. Ipak, dođe trenutak kada iskoristite svoju trenutnu ciljnu publiku i tražite dalje, tražite nešto “veće”.

Uvek će biti ljudi koji će kupiti... Saznajte više
Šta je online recenzija?
je pri kupovini proizvoda ili korišćenja određene usluge.

Potencijalni kupci sve više veruju ostavljenim recenzijama drugih korisnika i prema njihovim preporukama odlučuju žele li ili ne žele da kupe proizvod ili uslugu. Dobra, jasna i pozitivna recenzija najčešće je put do prodaje.

Sve češće korisnici i kupci online putem daju svoje mišljenje i ocenjuju kupljeni proizvod, dobijenu uslugu ili drugu činjenicu koju imaju o preduzeću. Bolja online recenzija vodi i do veće prodaje čime se danas i vode mnoga preduzeća.

Istraživanja pokazuju da sve veći broj kupaca pročita ostavljenu recenziju o proizvodu na internetu pre nego što se odluči završiti kupovinu, a svake godine... Saznajte više
Koja je razlika između Facebook stranice i profila?
Ukratko, za stvarne, fizičke osobe namenjen je profil, a za kompanije, poznate osobe, udruženja namenjene su stranice.

Facebook nalog, odnosno profil, može registrovati svako, a u njega ćete se prijaviti korisničkim imenom i lozinkom. Ipak, da biste kreirali Facebook stranicu, potreban Vam je profil fizičke osobe. Za upravljanje Facebook stranicom se ne prijavljujete posebnim korisničkim imenom i lozinkom, već se morate ulogovati u svoj lični profil, tom profilu moraju biti dodeljena administratorska prava na stranici, pa ćete tako imati pristup upravljanja stranicom.

Napomenimo i da male kompanije često prave grešku pa umesto stranice otvaraju profile na Facebook-u, iako je to zabranjeno. Imajte na umu... Saznajte više
Kako pregledati Instagram feed bez preporučenih objava?
Sigurno ste primetili unazad nekoliko meseci kako Vam se u feed-u često pojavljuju preporučene objave profila koje ne pratite. Instagram će preporuke odabrati na osnovu profila koje pratite, sa kojima ste prethodno komunicirali ili čak na osnovu Vaših interesovanja.

Većina korisnika nije oduševljena tom promenom i samo želi stari pregled nazad. Postoji dobra vest za sve njih, a posebno za one koji se još uvek nisu oprostili sa hronološkim pregledom newsfeed-a. Iako se sugestije ne mogu isključiti, možete ih isfiltrirati. 

Sve što treba je da dodirnete (ili kliknete, ako ste na računaru) logotip Instagrama kako bi Vam se pojavio padajući meni. U njemu izaberite... Saznajte više
Kako sakriti listu pratitelja na Instagramu?
Bez obzira radi li se o Vašem poslovnom ili ličnom profilu, mogućnosti potpunog sakrivanja liste onih koje Vi pratite ili koji prate Vas - nema. Broj onih koji mogu videti te liste možete značajno smanjiti, ali to donosi i neka druga ograničenja.

Jedini način kako možete sakriti liste pratitelja od većine drugih je da napravite svoj profil privatnim u podešavanjima korisničkog naloga. Ukoliko imate privatni profil, za svakoga ko želi da Vas zapratiti morate posebno odobriti, a Vaše liste pratitelja mogu da vide samo ti korisnici. Ipak, ta privatnost se odnosi i na sav Vaš sadržaj, odnosno objave, priče i videe koje objavljujete,... Saznajte više
Šta je Campaign URL Builder?
 je jednostavan za korišćenje i besplatan Google-ov alat za izgradnju URL-ova koje možete pratiti i tako znati odakle su korisnici došli na Vašu web stranicu. URL kreiran kroz Campaign URL Builder omogućuje praćenje uspešnosti prilagođenih marketinških kampanja.

Takav prilagođeni URL sadrži dodatne informacije koje se prosleđuju u Google Analytics nalog. Radi se o parametrima (UTM) pomoću kojih se onda prati online saobraćaj. Mogućnost praćenja izvora saobraćaja na web-u je bitna komponenta, a jednostavna implementacija.

Campaign URL Builder Vam omogućuje dodavanje max 5 parametara koji će sažeto označiti mesta sa kojih dolazi saobraćaj na web:
  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_name
  • utm_term
  • utm_content
  
Izvor, mediji i ime su tri obvezna parametra. Izvor... Saznajte više
Šta je Bitly?
Bit.ly je alat koji služi za skraćivanje URL-ova i platforma za upravljanje vezama. Kompanija Bitly osnovana je 2008. godine. Bitly mesečno skraćuje i do milijardu linkova za upotrebu na društvenim mrežama, u e-mailu, sms-u, itd. Osim toga, on je moćan alat za online marketing koji se koristi za praćenje klikova, pregledanje web mesta, praćenje geografskih lokacija odakle dolazi najviše klikova i slično.

Od avgusta 2018. godine Bitly je skratio više od 37,5 milijardi URL-ova.

Besplatna verzija Bitly alata dostupna je svima, potrebno je samo izvršiti prijavu. Osim skraćivanja linka, Bitly omogućuje i promenu celog naziva linka samo što takav link zadržava postojeći... Saznajte više