Važnost i funkcija Sitemap-a za vašu web stranicu

Objavljeno 16.4.2024. 10:38:32
Važnost i funkcija Sitemap-a za vašu web stranicu
U današnjem digitalnom pejzažu, gde je konkurencija za online prisutnost sve veća, ključno je osigurati da vaša veb stranica bude lako dostupna i pregledna za korisnike, kao i za pretraživače poput Google-a. Jedan od najmoćnijih alata koji vam može pomoći u ovom zadatku je sitemap. U ovom blogu ćemo istražiti šta je sitemap, zašto je važna za SEO (Search Engine Optimization - Optimizacija za pretraživače) i kako je pravilno koristiti kako biste poboljšali performanse vaše veb stranice.

Šta je sitemap?


Sitemap je datoteka na vašem domenu koja sadrži listu svih stranica koje želite da se pojave u rezultatima pretrage, i njen cilj je da učini sadržaj dostupnijim pretraživačima kako bi ga mogli lakše indeksirati. Ona je kao mapa koja pomaže pretraživačima poput Google-a da bolje razumeju vašu veb stranicu i indeksiraju njen sadržaj. Sitemap omogućava pretraživačima da efikasnije pretražuju i indeksiraju sadržaj vaše veb stranice.
 

Pravila sitemap-a


Sitemap ima strogo definisana pravila o tome kako mora izgledati, u kojem formatu treba da bude postavljena, koliko URL-ova može imati i koje vrednosti može sadržavati.

Ograničenja veličine mape stranica: Svi formati ograničavaju jednu mapu stranica na 50MB (uncompressed) ili 50.000 URL-ova. Ako imate veću datoteku ili više URL-ova, morate podeliti sitemapu na više mapa. Opciono, možete kreirati datoteku indeksa sitemape i poslati tu jednu indeks datoteku Google-u, ali može biti više od jednog. Ovaj korak je koristan ako želite da pratite performanse pretrage svake pojedinačne sitemape.

Kodiranje i lokacija datoteke sitemape: Sitemap mora biti kodirana u UTF-8. Iako se može hostovati bilo gde na sajtu, preporučujemo postavljanje na korenu sajta jer može uticati na sve datoteke na sajtu.

Svojstva referenciranih URL-ova: Koristite potpuno kvalifikovane, apsolutne URL-ove u svojim mapama sajta. Google će pokušati da pretraži vaše URL-ove tačno kako su navedeni.
 

Zašto je sitemap važan za SEO?


Posedovanje sitemap je ključno za SEO iz više razloga:

Poboljšava indeksiranje: Sitemap omogućava pretraživačima da brže i temeljnije skeniraju vašu veb stranicu, što rezultira boljim indeksiranjem sadržaja.
Informiše o ažuriranjima: Možete navesti u sitemap kada su stranice poslednji put ažurirane, što pomaže pretraživačima da znaju kada da ponovo posete vašu veb stranicu radi ažuriranja.
Poboljšava crawlanje: Posebno korisno za velike veb stranice sa mnogo stranica koje nisu dobro povezane. Sitemap osigurava da pretraživači mogu pristupiti i indeksirati svaku stranicu.
 

Vrste sitemap-a


Postoje dve glavne vrste mapa sajta:

XML sitemap:

XML sitemapovi su preferirani format za pretraživače poput Google-a jer pružaju detaljne informacije o strukturi veb stranice, uključujući URL-ove, poslednje ažuriranje i važne varijacije. Nose tri osnovne vrste informacija za pretraživače: listu svih URL-ova koje želite da budu indeksirani, atribut "lastmod" koji informiše kada su URL-ovi poslednji put ažurirani, i moguće je uključiti i fotografije na samoj stranici (image sitemap). Svaka veb stranica može imati koristi od posedovanja XML sitemap-a, a njeno kreiranje traje samo nekoliko minuta.

HTML sitemap:

HTML sitemap pružaju pregled svih stranica sajta u obliku obične HTML stranice, namenjene za korisnike. One su nekada bile popularan način za poboljšanje navigacije po veb stranici i pružale su linkove ka svim stranicama na jednom mestu, organizovane hijerarhijski. Iako HTML sitemap više nisu tako česte, neki glasovi u SEO zajednici i dalje tvrde da su obavezne. Mogu poboljšati internu povezanost i pružiti dodatnu navigaciju za kompleksne veb stranice sa mnogo stranica. Međutim, ne bi trebalo da se koriste kao zamena za dobre elemente navigacije veb stranice poput menija, linkova u podnožju, breadcrumb-a i kategorija.
 

Kako iskoristiti sitemap za vašu veb stranicu?


Generisanje sitemap-a: Koristite alate kao što su Yoast SEO WordPress dodatak ili alate za generisanje sitemap-a online da automatski generišete sitemap za vašu veb stranicu.
Predaja sitemap-a pretraživačima: Nakon generisanja sitemap, otpremite je u Google Search Console ili Bing Webmaster Tools da obavestite pretraživače o strukturi vašeg sajta.
Redovne provere: Iako se sitemape automatski ažuriraju, potrebno je povremeno ih proveravati kako bi se osiguralo da su sve promene na veb stranici implementirane i ažurirane.

Sitemap je ključni alat za poboljšanje SEO i bolje upravljanje vašom veb stranicom. Integrisanje sitemap-a u vašu SEO strategiju može rezultirati boljim indeksiranjem i većom vidljivošću na pretraživačima. Zato, ne zaboravite iskoristiti moć sitemap-a da postignete bolje rezultate sa vašom veb stranicom.
  • Google Partner
  • Google Street View
  • Google Marketing Platform Certificate
  • Analytics certified partner
  • AdWords qualified individual
  • Analytics qualified individual
  • AdWords qualified professional
  • Google All Stars winners
  • Bing ads Accredited professional
  • MailChimp experts
  • Hura
  • GTM