Arbona koristi kolačiće kako bi vam osigurala personalizovano i kvalitetno iskustvo na stranici, bez prikupljanja vaših ličnih podataka. Prihvatite kolačiće ili pročitajte više informacija.
Zatražite ponudu

Tradicionalni ili digitalni marketing: šta odabrati?

Objavljeno 21.3.2022. 10:20:28
Tradicionalni ili digitalni marketing: šta odabrati?
Svi oglašivači moraju doneti odluku o raspoređivanju ograničenog marketinškog budžeta na odabrane kanale komunikacije za koje veruju da će podstaći prodaju na najučinkovitiji način. Ali kako bi mogli doneti takvu odluku, važno je dobro poznavati prednosti i nedostatke svih potencijalnih opcija. U nastavku Vam donosimo sve što treba znati o osnovnim razlikama između tradicionalnih i digitalnih marketinških kanala kako bi donošenje ove odluke bilo jednostavnije i pametnije. 

 

Šta je digitalni marketing?


Jednostavno rečeno, digitalni marketing je korišćenje digitalnih kanala poput web stranica i društvenih mreža za marketinšku komunikaciju i oglašavanje. 

 Ako koristite Facebook ili Instagram, zasigurno ste primetili sponzorirane objave koje se pojavljuju na početnoj stranici. To je primer jednog od osnovnih oblika digitalnog marketinga. U ovu grupu ubraja se i e-mail marketing, odnosno newsletter-i, oglašavanje putem pretraživača kao što je Google (Google Ads), ali i manje bitni oblici marketinga za krajnje korisnike, kao što je SEO, odnosno optimizacija web stranica za pretraživače. 

Primer Google Ads oglasa
 

Primer Instagram oglasa 

 


Šta je tradicionalni marketing?


Tradicionalni marketing koristi tradicionalne kanale komunikacije, kao što su TV, plakati i štampani materijali, poput novina, časopisa, ali i letaka, brošura i slično. 

Do pojave interneta 90-tih, tradicionalni marketing je bio jedini oblik marketinga, ali stvari su se drastično promenile u zadnjih nekoliko decenija. 

 

U čemu je razlika?


Razlika je zapravo mnogo, iako se osnovna svodi na medije putem kojih ciljna publika dolazi u dodir sa marketinškom porukom. Tradicionalni marketing koristi medije poput časopisa, novina i drugih štampanih, dok digitalni marketing komunicira putem digitalnih kanala, kao što su web stranice, pretraživači i društvene mreže. 

Naravno, uprkos dostupnosti novih tehnologija, tradicionalni marketing još uvek igra veliku ulogu u komunikaciji i oglašavanju. Kreativnost TV oglasa i taktilna priroda oglašavanja putem štampe mogu ostaviti snažan trag na pamćenje poslate poruke, jednako kao i pre 30 godina. Ali ključna promena je u potencijalnom dometu - sve manje ljudi kupuje novine i časopise, a gledanje klasičnih TV programa takođe se smanjuje pojavom streaming platformi kao što je Netflix. Sa druge strane, broj korisnika interneta i društvenih mreža nezaustavljivo raste već decenijama. 

Osim ogromnog, i još uvek rastućeg, broja korisnika, digitalni marketing koristi svaku priliku kako bi podstakao korisnike, bilo to prilikom pretraživanja na pretraživačima, čitanja vesti na portalima, scroll-ovanjem na Facebooku ili gledanjem videa na YouTube-u. I to čini na pametan način, kako bi prava poruka podstakla pravog korisnika. 

Ako korisnik putem Google-a pretražuje ideje za nadolazeće putovanje, velike su šanse da će mu se već tog dana početi prikazivati oglasi povezani uz tu tematiku na svim internet platformama. U ovome leži osnovna prednost digitalnog marketinga - omogućuje vrlo precizno usmeravanje poruka željenim ciljnim grupama, iz čega proizlazi njegova veća učinkovitost. 

Zakupljeni plakat u centru grada videće sve demografske grupe, uključujući i one koje Vaš proizvod vrlo verovatno uopšte neće interesovati. U digitalnom marketingu šanse za ovo su drastično smanjene zbog veštačke inteligencije, time dolazi do “kvalitetnije” potrošnje marketinškog budžeta, jer će Vaša poruka dostići samo onim korisnicima koji su već pokazali interesovanje za tu tematiku. 

 

Tradicionalni marketing: prednosti i nedostaci


Pojavom društvenih mreža, tradicionalni marketing pomalo pada u drugi plan iz perspektive oglašivača, iako još uvek igra relativno važnu ulogu u svakodnevici potrošača. Ukoliko raspolažete budžetima koji Vam dozvoljavaju prikazivanje kampanja u prime-time TV programu, to svakako nije loša odluka i na taj način biste mogli ostvariti svoje poslovne ciljeve. 

 U tradicionalne marketinške kanale ubrajaju se: 
  • Spoljašnji, odnosno outdoor kanali: plakati, bilbordi, posteri, digitalni ekrani za oglašavanje
  • TV i radio
  • Štampa: časopisi i novine
  • Direktna pošta: katalozi
  • Telemarketing: telefon
  • Izlozi 


Prednosti

Upečatljivost i lakoća razumevanja 
Bilbordi i TV oglasi postali su deo svakodnevice potrošača. Iako ih je mnogo, moguće je izdvojiti se od konkurencije kreativnim pristupom.

Trajnost štampanih materijala 
Oglas u časopisu ostaće na istom mestu sve do njegovog recikliranja. Časopisi koji su dostupni na mestima poput čekaonica ili frizerskih salona tamo mogu cirkulisati duži vremenski period, što znači da će veliki broj ljudi potencijalno doći u kontakt s oglasom. 

Pamtljivost
Nešto su veće šanse da ćete upamtiti nešto što ste videli uživo u odnosu na sadržaj prikazan na Vašem mobilnom. Prelep izlog može biti puno pamtljiviji od oglasa na Instagramu koji ste videli na svega nekoliko sekundi. 

 

Nedostaci

Teško praćenje učinkovitosti
Iako postoje određeni načini praćenja učinkovitosti tradicionalnog marketinga, oni nisu ni približno precizni i učinkoviti kao alati dostupni za digitalni marketing. To znači da ne možete biti sigurni da li je Vaš marketinški budžet potrošen uzalud. 

Visoka cena
Male kompanije teško mogu priuštiti TV oglas na nekom od najgledanijih programa, kampanju na digitalnim ekranima u centru grada ili veliki oglas u dnevnim novinama. Većina oblika tradicionalnog marketinga zahtevaće vrlo visoka ulaganja. 

Nedostatak interakcije sa potrošačima
Za razliku od marketinga putem društvenih mreža, u tradicionalnom marketingu teško je saznati reakcije potrošača na Vašu komunikaciju. 

 

 

Digitalni marketing: prednosti i nedostaci


Koliko god tradicionalni marketing može biti upečatljiv, ne možemo zanemariti činjenicu da živimo u digitalnom svetu. Facebook profil u Srbiji ima 3 miliona korisnika, dok Instagram koristi 2,1 milion korisnika u Srbiji. Istraživanja pokazuju kako ljudi svakoga dana u proseku provode 6 sati i 42 minute online. 

Šta nam govore ovi podaci? Da nikako ne smemo zanemariti digitalni marketing. Polazna ideja marketinga je preneti poruku potrošaču, a jedini način za učinkovito prenošenje poruke i dostizanje potrošača je korišćenjem kanala s kojima oni redovno dolaze u dodir. Pre 30 godina to su bili TV i časopisi, danas su to društvene mreže i web stranice. 

Kanali digitalnog marketing uključuju: 

  • Pretraživači - Google Ads
  • Društvene mreže: Facebook, Instagram i slično
  • Web stranice
  • E-mail marketing
  • SEM (Search Engine Marketing) Marketing na pretraživačima
  • Content marketing
  • PPC (Pay per click)




Prednosti

Više opcija za interakciju 
Na kanalima poput društvenih mreža direktno je vidljivo šta javnost misli o Vašem brendu i načinu komunikacije. Ako objave na Facebooku dobijaju veliki broj lajkova, pozitivnih komentara ili deljenja, znate da idete u dobrom smeru. 

Jednostavno i pouzdano praćenje učinkovitosti
Za razliku od tradicionalnog marketinga, digitalni kanali omogućuju dubinsko i detaljno praćenje učinkovitosti kampanja. Na temelju ovih saznanja moguće je ostvarivati sve bolje rezultate u svakoj nadolazećoj kampanji jer ćete znati na kojim je tačno područjima potrebno napraviti izmene. 

Jednostavan pristup ciljnim grupama
Komunikacija na digitalnim kanalima može biti prikazana vrlo uskim demografskim grupama na temelju starosti, lokacije, interesa i uzoraka ponašanja. To omogućuje značajno ekonomičniju potrošnju budžeta za marketing. 

 

Nedostaci

Digitalni oglasi mogu biti potencijalno odbojni
Želite pogledati određeni video na YouTube-u, ali pre toga morate pogledati 5 sekundi video oglasa. Ova situacija može biti iritirajuća za korisnike, posebno ako se radi o potpuno promašenoj ciljnoj grupi. Ali situacija je slična i u tradicionalnim medijima, na primer na TV-u.

Kratkotrajnost
Napori uloženi u kanale digitalnog marketinga, poput Google oglasa, banera, promotivnih e-mailova i oglasa na društvenim mrežama vrlo su kratkotrajne prirode i biće prikazani na svega nekoliko sekundi pre nego što korisnik nastavi sa daljim korišćenjem određenog kanala. 

Kontinuirane promene
Kako biste ostvarivali najbolje rezultate, neizbežno je konstantno učiti o razvoju i novim mogućnostima digitalnih kanala. Svaki kanal zahteva posebnog specijalistu koji se dobro razume u specifično područje, od pretraživača do društvenih mreža. 
 

Otkrijte šta najbolje funkcioniše za Vas

Oba tipa marketinga imaju svoje prednosti i nedostatke. Za odabir najboljih kanala važno je uzeti u obzir svoje marketinške potrebe, raspoloživi budžet i posebnosti ciljne grupe. 

Tradicionalni marketing je najčešće učinkovit u komunikaciji sa starijim generacijama, koje su većinu svog života provele jedino uz ove vrste medija, dok je njegova učinkovitost sa mlađim generacijama sve niža. Kad je reč o digitalnom marketingu, on se pokazuje vrlo učinkovitim za dostizanje gotovo svih generacija, ne samo milenijalaca i generacije Z, posebno kad je reč o marketingu putem Google-a i Facebook-a. 

Ipak jedno je sigurno - digitalni kanali su sadašnjost, ali i budućnost marketinga.  Za ostvarivanje dobrih rezultata i optimalnu potrošnju sredstava uloženih u marketing, važno je dobro poznavati posebnosti pojedinih digitalnih medija. Ako u sklopu svoje organizacije ne raspolažete stručnjacima za različita područja digitalnog marketinga, najsigurnija, a u zbiru i najisplativija, opcija su digitalne marketinške agencije. Arbonin tim stručnjaka već celu deceniju uspešno prati trendove i novitete iz ovih područja, što je potvrđeno prestižnim sertifikatima Facebook Partner i Google Premier Partner. Slobodno nam se obratite za personalizovani savet i otkrijte kako Vaša kompanija može profitirati od uključivanja u nove kanale digitalne komunikacije.
Arhiva Blog postova